(bedrag x 1.000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Indicatie | Indicatie volume investering | Indicatie subsidie bijdrage | Indicatie aandeel gemeente | Kredietvotering t/m 2021 | Uitgaven t/m 2021 | Fasering |
Majeure projecten | ||||||
Burgerinitiatieven | ||||||
Integraal Kindcentrum Leudal West | 10.280 | 10.280 | 1.246 | 871 | 2021 | |
Aanvullende verkeers-maatregelen Integraal Kindcentrum Leudal West | p.m | p.m | 2021 | |||
Subtotaal | 10.280 | 10.280 | 1.246 | 871 | ||
Lokale projecten | ||||||
Fietspad Spoorbrug Buggenum | 7.100 | 3.500 | 3.600 | 50 | 103 | 2022 |
Herinrichting Napoleonsweg Neer | P.M. | P.M | 2022 | |||
Herinrichting oude kern Baexem | 3.500 | 1.750 | 1.750 | 2022 | ||
Zevenellen | 1.000 | 508 | 492 | 2021 | ||
Subtotaal | 11.600 | 5.758 | 5.842 | 50 | 103 | |
Totaal | 21.880 | 5.758 | 16.122 | 1.296 | 974 |
Burgerinitiatieven
Integraal Kindcentrum Leudal West
Na de definitieve locatiekeuze voor het nieuwe Kindcentrum op 30 juni 2020 (raadsbesluit) is er met alle partners hard gewerkt aan het proces, projectstructuur en communicatie.
In 2021 is de werkgroep buitenruimte en verkeersveiligheid gestart. In deze werkgroep zijn de dorpsraden vertegenwoordigd, enkele omwonenden, SPOLT, Hoera Kindercentra, Stichting Bibliocenter en gemeente. Door de werkgroep is er nagedacht over de inrichting van de buitenruimte/openbaar gebied. Op basis daarvan is een ontwerper aangesteld. Naar verwachting ronden we deze ontwerpfase voor de buitenruimte begin 2022 af en start de architect met het ontwerpen van het gebouw. In 2021 hebben we het vlekkenplan, structuurontwerp, voorlopig ontwerp en definitief ontwerp afgerond. Het bestemmingsplan is in concept gereed gemaakt voor de omgevingsdialoog. Terinzagelegging volgt in het voorjaar van 2022.
Aanvullende verkeersmaatregelen integraal kindcentrum Leudal West
In mei 2021 nam het college de eindrapportage 'Verkeersmaatregelen Leudal West' voor kennisgeving aan. Vervolgens zijn er financiële middelen toegekend door de gemeenteraad om de maatregelen met de prioriteit 'hoog' en 'normaal' uit te voeren.
Ter hoogte van de Brigittastraat zijn de voorbereidingen voor de werkzaamheden gestart. Daar is gekozen voor de volledige herinrichting van de straat. Voor de overige maatregelen moet de voorbereiding nog starten. Uitvoering is gepland voor 2023.
't Maasveld
Op 30 juni 2020 besloot de gemeenteraad om een investeringskrediet van € 1.570.000 beschikbaar te stellen voor het 't Maasveld. Dit krediet bestaat uit een subsidiebijdrage van de provincie ten bedrage van € 750.000 en een investeringsbijdrage van de gemeente van € 820.000 inclusief btw. Dit onder voorbehoud van de toekenning van de subsidiebijdrage door de provincie voor de realisatie van de Veilige Wieleromgeving als onderdeel van het Sportpark 't Maasveld in Neer.
Voorheen (12 december 2017) besloot de gemeenteraad om een krediet van € 1,5 miljoen inclusief btw beschikbaar te stellen voor de realisatie van de Open Club-gedachte en de renovatie van de bestaande spantenhal. De verbouwing van de spantenhal is in 2021 binnen budget afgerond. Daarnaast zijn er al voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd voor de Open Club-gedachte en de wielerbaan. Eén daarvan is de bestemmingsplanprocedure.
In 2021 heeft het ontwerpbestemmingsplan ter inzage gelegen. De stukken zijn nog niet voorgelegd aan de gemeenteraad in verband met vertraging van de provinciale subsidie. Wel is er in 2021 een kapvergunning verleend voor het kappen van enkele bomen op het Maasveld. Onderdeel van deze kapvergunning is een natuurcompensatieplan.
Eind 2021 heeft Provinciale Staten van de Provincie Limburg besloten financiële middelen ter beschikking te stellen voor de subsidie van de wielerbaan. Vervolgens heeft de provincie aanvullende en actuele gegevens opgevraagd voor het subsidiedossier.
Sport DFO '20
Het nieuwe sportpark ’t Ven in Kelpen-Oler is dit jaar door de fusievereniging DFO’20 in gebruik genomen. De oude accommodaties van de voormalige voetbalverenigingen in Kelpen-oler, Hunsel, Ell en Grathem zijn allen gesloopt. Begin 2022 wordt de landschappelijke inpassing rondom het sportpark aangebracht en er worden nog aanpassingen aan de beregeningsinstallatie uitgevoerd.
Aanvullende verkeersmaatregelen DFO '20
De maatregelen voor een veilige fietsverbinding zijn nagenoeg voor 100% gerealiseerd.
- Oranjestraat in Kelpen-Oler is geschikt gemaakt voor het beoogd gebruik.
- De verkeerslichtinstallatie op de Vosbergbrug en Ellbrug zijn aangebracht.
- De komremmer in de Grathemerweg nabij de Oranjestraat is gerealiseerd.
- Om het sluipverkeer naar de nieuwe accommodatie ’t Ven van DFO’20 te weren zijn er tractorsluizen in Kaufven en Leemvenweg in Kelpen-Oler gerealiseerd.
- De uitbreiding van de openbare verlichting vanuit Ell, Hunsel en Grathem richting het nieuwe sportcomplex ’t Ven is grotendeels aangelegd. Enkele masten moeten nog geplaatst worden. Hiervoor moet Enexis een nieuwe hoofdvoedingskabel aanbrengen.
Open club Roggel
Open Club Roggel betreft een samenwerkingsverband tussen 13 verenigingen uit Roggel. De volgende verenigingen vormen de Open Club: Voetbalclub S.V. Roggel, tennisvereniging T.V. Wimbledonck, handboogverenigingen HBV Ons Genoegen en HBS Roos in Bloei, schutterij St. Paulus en schutterij St. Petrus, stichting Kindervakantiewerk Roggel en carnavalsvereniging C.V. De Sjansemaekers, Jeugdsjansemaekers, VC Accretos, Harmonie Amicitia, Seniorenvereniging Roggel en Zanggroep Eige Wies. Samenwerken is het belangrijkste streefpunt van de Open Club. Samen willen zij het sportpark toekomstbestendig maken en houden. Ook willen ze samen zorgen voor een maatschappelijke functie voor Roggel en de omgeving.
In 2021 heeft de Open Club Roggel het toezicht op en de organisatie van het gebruik van het evenemententerrein in Roggel op zich genomen.
In verband met een dreigende sluiting van gemeenschapshuis La Rochelle heeft de Open Club Roggel initiatief genomen en overleg met gemeente en betrokken partijen geïnitieerd. Mede door hun inzet is La Rochelle nog steeds geopend voor de lokale gemeenschap.
Lokale projecten
Fietspad spoorbrug Buggenum
Op 10 november 2020 stelde het college de projectopdracht ‘Fietsbrug Buggenum –
Leeuwen’ vast. In 2021 vonden diverse overleggen plaats met de stakeholders en schreef adviesbureau Tauw een inkoopstrategie. Aan de hand van deze strategie kan het benodigde voorbereidingskrediet bepaald worden en de planning geactualiseerd worden. De resultaten uit deze overleggen en de inkoopstrategie hebben nog niet geleid tot een projectplan. Het vaststellen van een projectplan door de gemeenteraad is de volgende stap in het proces met een nieuw go / no go - moment.
De provincie heeft de toegezegde financiële middelen voor deze fietsbrug nog steeds gereserveerd. Er vinden periodiek overleggen plaats met de provincie over deze subsidie.
De fietsbrug is onderdeel van de Hoogwaardige Fietsverbinding Midden-Limburg. Hiervoor is in 2021 een intentieverklaring ondertekend met gemeenten Nederweert, Leudal, Roermond, Roerdalen en provincie Limburg voor het gezamenlijk uitvoeren van een verkennende tracéstudie.
Fietspad Heldenseweg
Op 1 juli 2020 is het fietspad Heldenseweg officieel geopend en in gebruik genomen. In de periode na de opening zijn nog openstaande restpunten afgewerkt en in de loop van 2021 is het project ook intern financieel afgerond. De uitgevoerde werkzaamheden en de uitgaven zijn inmiddels door een accountant gecontroleerd en ligt voor bij de provincie Limburg voor de eindafrekening van de in het vooruitzicht gestelde subsidie.
Herinrichting Napoleonsweg Neer
De Napoleonsweg (N273) in de kern Neer is een Provinciale weg. Enkele jaren geleden wisselden de provincie en gemeente met elkaar van gedachten over een mogelijke toekomstige inrichting. Uitgangspunt was een 50 km/uur inrichting met gescheiden rijbanen.
Ingevolge het besluit van Provinciale Staten (PS) in februari 2020 vond een herschikking van Provinciale middelen ten behoeve van mobiliteitsdoeleinden plaats. Aan het project N273 Neer is ingevolge dit besluit binnen de provincie geld toegekend voor de technische vervanging van de weginfrastructuur. Het is nog niet duidelijk in hoeverre de door Provinciale Staten (PS) toegekende middelen de initieel voorgenomen herinrichting mogelijk maakt.
Voor de herinrichting van de Napoleonsweg in Neer ligt de regierol bij de provincie Limburg. Vanuit de provincie is er afgelopen jaar geen actie richting gemeente ondernomen ten aanzien van de herinrichting van de Napoleonsweg in Neer. Wel heeft de provincie afgelopen jaar noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd aan het wegdek.
Binnen de begroting van de gemeente Leudal zijn vooralsnog geen financiële middelen opgenomen voor de herinrichting van de Napoleonsweg in Neer. Afhankelijk van toekomstige herinrichtingsplannen en onze wensen in deze plannen moeten we wel rekening houden met een gemeentelijk aandeel in de herinrichtingskosten.
Herinrichting oude kern Baexem
Op 14 februari 2020 vond besluitvorming in de Provinciale Staten plaats inzake de realisatie van de N280-wegvak Leudal. Naar aanleiding daarvan wordt een nieuwe planning opgesteld voor de voorbereiding en realisatie van de N280. De herinrichting van de kern Baexem is pas aan de orde na de realisatie van de N280.
Fietspad ontbrekende schakel Horn N280
De werkzaamheden startten in september 2021 en worden naar verwachting medio mei 2022 afgerond. Om de overlast te beperken, worden de werkzaamheden in 4 fases uitgevoerd. Fase 1 t/m 3 zijn gereed en fase 4 is in uitvoering.
- Fase 1, de Waterstraat is als fietsstraat ingericht.
- Fase 2, de fietspaden vanaf de Waterstaat tot aan de rotonde Haelerweg, Rijksweg en Beegderweg zijn verbeterd.
- Fase 3, de fietspaden vanaf de Maaslandstraat tot aan de aansluiting met de N280 zijn aangepast en verbeterd. In deze fase is ook het asfalt in de rijweg van de Rijksweg vervangen.
- Fase 4, het ombouwen van de Rijksweg tussen de rotonde en de Maaslandstraat inclusief de aanleg van de vrij liggende fietspaden is momenteel in uitvoering.
Aanvullende verkeersmaatregelen Zevenellen
Naar aanleiding van een extern advies besloot het college in 2019 om de aanleg van twee rotondes op de Roermondseweg na te streven. Via de samenwerking in het Regionaal Mobiliteitsoverleg (RMO) is er gewerkt aan een goede bereikbaarheid en maximale verkeersveiligheid. Een subsidie (€ 175.000) van de provincie Limburg is ontvangen via het RMO voor de bereikbaarheid van het bedrijventerrein Zevenellen. Daarnaast ontving de gemeente eind 2020 nog een subsidie van € 525.000 van het Rijk. In 2021 zijn de voorbereidende werkzaamheden voortgezet en zijn er kleine wijzigingen aangebracht in het ontwerp. Het akoestische onderzoek is nog niet afgerond. In afwachting van die resultaten vond er in november 2021 wel een informatieavond plaats voor de direct omwonenden.