Bijlagen

Overzicht gecommitteerde reserve

nr.

Programma

Overheveling budgetten van 2020

(Primair) budget 2021

Uitgaven 2021

Overhevelen restant budgetten 2020

Overhevelen budgetten 2021

Totaal overhevelen budgetten naar 2022

Toelichting

1

PRGR 1 Veiligheid

288.253

-

43.526

244.727

-

244.727

Bommenregeling

2

PRGR 1 Veiligheid

94.721

224.800

200.915

94.721

23.885

118.606

Regionale aanpak ondermijning, verlenging 2022

3

PRGR 2 Leefomgeving

50.000

6.665

43.335

43.335

Mooi Leven in Leudal (budget Bouwtoer).
In 2020 zijn we op vele plekken in gesprek geweest met onze inwoners, verenigingen en ondernemers. Wij hebben gesproken over wat Mooi Leven in Leudal nu en in de toekomst is. Veel waardevolle opbrengst die we op dit dit moment verwerken tot een nieuwe strategische visie. De strategische visie 2021-2025 'Mooi leven in Leudal' is op 21 december 2021 door de raad vastgesteld. Een koers voor de lange termijn van de gemeente en gemeenschap Leudal.
Tegelijkertijd is het belangrijk dit restant beschikbaar te houden. Met dit budget willen we de noodzakelijke stappen zetten om de visie tastbaar te maken en in praktijk te brengen. Daartoe zijn volgens ons drie pijlers van belang: 1. Herijken communicatiestrategie en mogelijke aanpassing van de huisstijl op basis van de strategische visie
2. Het vinden van aansluiting van visie naar praktijk. Aansluiting van de strategische visie bij andere visies maar ook naar concrete projecten
3. Onder het ingezette traject Mooi Leven in Leudal willen we structureel in contact tussen bestuur en gemeenschap blijven onderhouden.
Daartoe willen we een deel van 50.000,- van het restant van het budget naar 2022 overhevelen.

4

PRGR 2 Leefomgeving

99.043

49.043

50.000

50.000

Via amendement 4.3 bij de begroting 2021 is € 50.000 beschikbaar gesteld voor de inventarisatie van de speeltoestellen. Dit onderzoek loopt nog door in 2022.

5

PRGR 2 Leefomgeving

249.130

215.000

131.000

118.130

215.000

333.130

De inwerkingtreding van de Omgevingswet werd in 2021 opnieuw uitgesteld. Inmiddels is de verwachting dat de wet op 1 oktober 2022 of 1 januari 2023 in werking treedt. Het uitstel wordt in hoofdzaak veroorzaakt door een onvoldoende stabiele landelijke voorziening voor het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Het DSO is fundamenteel voor het goed functioneren van de wet en het kunnen werken met die wet. Doordat de landelijke voorziening niet (goed) werkt, konden softwareleveranciers aan gemeenten geen stabiele softwarepakketten bieden. Dit betekent dus ook dat systemen niet ingericht konden worden en er niet mee geoefend wordt.

6

PRGR 2 Leefomgeving

-

1.760.214

825.696

-

500.000

500.000

Waar voorheen enkel vastgoedbeheerbeleid op de agenda stond zijn we ingehaald door de tijd met de verplichting vanuit het Klimaatakkoord en voortvloeiend daaruit de Portefeuille Routekaart (landelijk verplichte verduurzaming en CO2 reductie). In 2021 is er verder gekeken naar de uitwerking van de Portefeuille Routekaart voor onze gemeente en als zodanig onderzocht. Komende maanden worden de grote lijnen uitgezet m.b.t. werkwijze en investeringen. Eerder dit jaar heeft een sessie over deze verduurzamingsmaatregelen plaatsgevonden. Hierbij is met name gekeken naar de wijze van uitvoering en voorkomen van desinvestering. Denk hierbij aan uitvoering van het standaard MJOP in relatie tot uitvoering hiervan maar dan met de verplichte verduurzamingscomponent daaraan toegevoegd. Wat je dan doet is een duurzaamheidscomponent toevoegen aan je MJOP (meestal krijgt het daarna de naam DMJOP) zodat de investeringen realistisch zijn en rekening houdend met natuurlijke vervangingsmomenten van bijvoorbeeld daken, installaties en kozijnen/ramen. Om hier op een zorgvuldige wijze mee om te gaan hebben een aantal werkzaamheden dit jaar tot op heden nog geen uitvoering gekregen. Vanuit financiën is geadviseerd de verschillen inzichtelijk te maken welke meerkosten er zijn t.o.v. bijvoorbeeld de standaard MJOP uitvoering en zodat hierover weloverwogen besluiten kunnen worden genomen. In die fase bevinden we ons nu. Omdat er wel werkzaamheden op de planning staan, maar ‘on hold’ staan vanwege hierboven vernoemde reden is het zeer wenselijk om hiervoor het eventueel resterende budget van vastgoed mee over te nemen naar budget 2022 of op een andere passende wijze te reserveren. Bij het uitstellend van werkzaamheden is er rekening mee gehouden dat er geen veiligheidsrisico’s of gevolgschade zal ontstaan. Derhalve wordt geadviseerd het budget voor vastgoed bij hoge uitzondering voor € 500.000 op te nemen in de gecommitteerde reserve. Zo kan er op een goede wijze werk met werk gemaakt worden, zonder nu geld uit te geven aan panden die over enkele jaren weer aanpassing behoeven.

7

PRGR 3 Voorzieningen

100.000

18.086

81.914

81.914

Tijdelijke ondersteuning onderwijsdossiers.

8

PRGR 3 Voorzieningen

15.000

-

15.000

15.000

Bijdrage in de kosten voor aanpassing douches en toiletten sporthal sportcentrum Laco Heyhuysen

9

PRGR 3 Voorzieningen

22.410

-

22.410

22.410

Ondersteuning gemeenschapshuizen (restant steunpakket coronamaatregelen)

10

PRGR 3 Voorzieningen

30.225

27.000

3.225

3.225

Ontmoetingsplaats Hunsel

11

PRGR 4 Samenleving

75.000

46.667

28.333

28.333

Externe ondersteuning Accommodatiebeleid

12

PRGR 4 Samenleving

119.496

119.496

119.496

In 2022 treedt de wet Inburgering in. Voor de voorbereiding heeft de gemeente via de algemene uitkering middelen ontvangen. Om de voorbereidingskosten te kunnen uitvoeren en deze wellicht ook nog deels in 2022 plaatsvinden is het nodig om dit budget over te hevelen

13

PRGR 4 Samenleving

147.515

147.515

-

147.515

Deze bedragen zijn gelabeld voor het SZH/Mariabosch. Subsidie bedrag voor de exploitatie onder voorwaarde voortgang project.

14

PRGR 4 Samenleving

-

281.882

-

6.780

6.780

Incidentele gelden 4e tranche coronacompensatie meicirculaire 2021 Algemene uitkering (subsidie Synthese 2022).

15

PRGR 4 Samenleving

-

275.102

275.102

Incidentele gelden 4e tranche coronacompensatie meicirculaire 2021 Algemene uitkering (totaal € 281.882) Uitvoering 2022/2023.

16

PRGR 5 Dienstverlening

86.092

25.000

39.169

46.923

25.000

71.923

De transformatie van het vakgebied burgerzaken is een proces van enkele jaren, waarin we bouwen aan een drietal hoofdonderwerpen. We zetten in op het uitbreiden van kennis en expertise, we digitaliseren en automatiseren onze producten en processen en vernieuwen onze dienstverlening aan de burger. Door de voortdurende corona crisis is de uitvoering van de transformatie burgerzaken aangepast en gefaseerd. Hierdoor vindt een aantal onderdelen plaats in 2022. In 2022 geven we verder vorm aan het uitbreiden van onze expertise en automatisering van de processen en producten.

17

PRGR 5 Dienstverlening

74.000

20.642

-

53.358

53.358

In 2021 is gestart met het begrijpelijk maken van de teksten op de website (B1-niveau). In 2022 worden trainingen begrijpelijk schrijven georganiseerd binnen de organisatie. De kosten hiervoor worden voor 2022 incidenteel gedekt uit het budget Dienstverlening. Hiertoe wordt € 40.000 toegevoegd aan de gecommitteerde reserve. Voor de jaren daarna worden structurele schrijftrainingen (o.a. nieuwe medewerkers) onderdeel van het centrale opleidingsbudget.

18

OVERHEAD

-

76.415

75.154

12.000

12.000

Organisatievisie

19

OVERHEAD

200.000

109.629

-

90.371

90.371

Op basis van het plan van aanpak duurzaam evenwicht in het sociaal domein van Twynstra Gudde is voor 2021 incidenteel € 200.000 budget voor transitiekosten. Dit bedrag is nodig voor onderzoeken en/of externe expertise/capaciteit. In het plan van aanpak is onder andere opgenomen dat eind 2021/begin 2022 een tweede meting wordt uitgevoerd (volgend op de 0-meting). Daarnaast is wellicht nog capaciteit in 2022 nodig.

915.711

3.318.485

1.593.192

695.351

1.521.874

2.217.225

Deze pagina is gebouwd op 06/28/2022 14:45:18 met de export van 06/28/2022 14:35:16