Programmaplan

Dienstverlening

Wat hebben we bereikt?

Zoals in de begroting vastgelegd, staat de gemeente Leudal voor een eigentijdse en daadkrachtige dienstverlening, die voor iedereen toegankelijk en kwalitatief hoogwaardig is. Dienstverlening die inspeelt op de wensen en behoeften van inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en verenigingen in Leudal.

Het verbeteren van de dienstverlening vindt steeds meer plaats vanuit een organisatiebreed perspectief. Dienstverlening is van iedereen en vormt het fundament onder de gemeentelijke organisatie. Iedere medewerker en ieder team levert een waardevolle bijdrage aan deze dienstverlening.

Visie
Om deze gezamenlijkheid verder door te zetten is in 2021 gewerkt aan het herijken van de bestaande visie op dienstverlening. In 2022 wordt er een visie op organisatie en dienstverlening vastgesteld en geïmplementeerd.

Werken aan kwaliteit
Er wordt gewerkt aan een organisatiebrede uitrol van het groeimodel Werken aan kwaliteit. Het groeimodel impliceert enerzijds investeren in kennis door Lean trainingen op drie niveaus aan te bieden aan medewerkers, en anderzijds direct aan de slag te gaan met het omschrijven en optimaliseren van een aantal werkprocessen in de organisatie. In 2021 is het groeimodel ontwikkeld en vond een aanbesteding plaats. De daadwerkelijke trainingen en verbetertrajecten op processen vinden plaats in 2022 en verder.

Relevante thema's
Thema's die vanuit dienstverlening organisatiebreed onder de aandacht worden gebracht,  lijken soms open deuren, maar zijn erg actueel en belangrijk voor inwoners. In 2021 is gewerkt aan het verbeteren van de begrijpelijkheid, toegankelijkheid, openheid en verdere digitalisering van de dienstverlening. Wat we precies hebben gedaan wordt omschreven in de volgende paragrafen.

Omgevingswet
Daarnaast is er de komst van de Omgevingswet. Deze nieuwe wet heeft verstrekkende gevolgen voor de dienstverlening binnen het fysieke domein en de manier van werken. In het programma Leefomgeving is vooral stil gestaan bij de implementatie van de wet vanuit de wettelijke vereisten. Binnen het programma Dienstverlening wordt met name teruggekeken op de ontwikkelingen die de dienstverlening en de manier van werken raken, zoals de inrichting van de nieuwe initiatieventafel en de communicatie richting inwoners over de wijzigingen die de Omgevingswet met zich meebrengt.

Tevredenheidsonderzoeken
Om te weten wat er leeft onder inwoners en ondernemers hebben wij in 2021 diverse tevredenheidsonderzoeken ingezet. De klanttevredenheid van het kanaal telefonie is in 2021 vrijwel een geheel jaar gemeten. De gemiddelde score kwam uit op een cijfer 8. Ook bij de aanvraag omgevingsvergunning is medio 2021 een start gemaakt met het meten van de klanttevredenheid. WMO voert jaarlijks een onderzoek uit naar de klanttevredenheid. De informatie wordt gebruikt om de dienstverlening te verbeteren.

Totaal programma

Dienstverlening

(bedrag x 1.000)

Primitieve begroting 2021

Begroting na wijziging 2021

Geboekt 2021 t/m periode

Realisatie - begroting

Lasten

1.938

2.126

1.419

-707

Baten

-371

-371

-451

-80

Mutatie reserves

0

-169

-43

126

Deze pagina is gebouwd op 06/28/2022 14:45:18 met de export van 06/28/2022 14:35:16