Overige

Overhead

Overhead omvat alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces. Hiertoe behoren in ieder geval leidinggevenden in het primair proces, de
ondersteuning vanuit de afdeling bedrijfsvoering op de “PIOFACH” functies (Personeel,
Informatievoorziening, Organisatie, Financiën, Automatisering, Communicatie, Huisvesting) en overige kosten niet toe te delen aan de taakvelden in het primaire proces.
Wij hanteren de definitie die in het BBV wordt gehanteerd. Hierin worden ook de kosten meegenomen voor huisvesting, facilitaire zaken, ICT en overige. De laatste omvat kosten voor uitvoering van de algemene taken van de eigen gemeentelijke organisatie zoals onder andere verzekeringskosten, opleidingskosten en aanvullende personeelskosten.

(bedrag x 1.000)

Begroting 2021

Begroting na wijziging 2021

Realisatie 2021

Verschil 2021

Werkelijk %

Personeel

5.678

6.662

6.143

519

7,79%

Huisvesting & facilitair

802

836

738

98

11,72%

ICT

1.883

1.825

1.792

33

1,81%

Overig

1.675

1.809

1.456

353

19,51%

Reserve

-193

-765

96

-861

112,55%

Overhead mag aan investeringen en grondexploitaties worden toegerekend.

(bedrag x 1.000)

Begroting 2021

Realisatie 2021

Investeringen

Grondexploitaties

Totaal

Wat heeft dat gekost?

Overhead

(bedrag x 1.000)

Primitieve begroting 2021

Begroting na wijziging 2021

Geboekt 2021 t/m periode

Realisatie - begroting

Lasten

15.222

16.002

14.857

-1.145

Baten

-3.052

-3.105

-2.951

154

Mutatie reserves

-193

-765

96

861

Gemeentehuis en facilitaire zaken
Heel 2021 stond in het teken van Corona. Hierdoor is er minder gebruik gemaakt van het gemeentehuis. Dit is terug te vinden in de onderschrijding van de budgetten Facilitaire zaken en Gemeentehuis voor een bedrag van € 55.000.

Voorlichting en representatie
Door COVID-19 hebben minder activiteiten in de gemeenschap plaats gevonden. Dit is terug te zien in de onderschrijding van de budgetten van representatie en voorlichting. Veel vieringen zijn afgelast of uitgesteld en ook andere activiteiten, waarbij burgers en gemeente samen optrekken zijn hierdoor uitgesteld. Dit resulteert in een onderschrijding van € 29.000.

Werkbedrijf
Het werkbedrijf is gedurende 2021 het gehele jaar operationeel geweest. Er is minder personeel nodig geweest dan begroot en tevens zijn er minder kosten gemaakt ten aanzien van studie en opleidingen. Per saldo resteert hier een budget van € 65.900.

Buitendienst en service team
In 2021 is de aanbesteding van de voertuigen niet gelukt. Derhalve is gedurende deze periode gemaakt van de leaseauto's. Tevens zijn er extra kosten gemaakt voor brandstof van de voertuigen. Per saldo resulteert dit in een nadeel van € 27.600.

Raad en raadscommissies Het budget voor de raad en raadscommissies is het afgelopen jaar overschreden met € 33.000 inzake de vergoeding. De afgelopen jaren zijn de vergoeding voor de raad en commissie leden gestegen, waarbij de gemeentelijke begroting niet is aangepast. Derhalve is in deze jaarstukken een tekort ontstaan, waarbij voor de komende jaren het budget wordt bijgesteld.

Deze pagina is gebouwd op 06/28/2022 14:45:18 met de export van 06/28/2022 14:35:16