6.4 Risicobeheermatrix
Effecten Rijksmaatregelen | |
---|---|
Algemene uitkering uit het gemeentefonds | |
Beschrijving risico | De middelen die binnenkomen via de algemene uitkering kunnen ingezet worden als algemeen dekkingsmiddel binnen de begroting. De beschikbare gelden worden middels verschillende circulaires gedurende het jaar aangepast. Dit gebeurt op zowel aantallen, extra inkomsten alsmede accressen (die samen hangen met de rijksuitgaven). Indien de uitkering daalt, zal ook de beschikbare begrotingsruimte afnemen. Mutaties ten aanzien van de algemene uitkering hebben doorgaans een direct effect op de begrotingsruimte van de gemeente. Hoewel de meerjarige perspectieven positief zijn, kunnen opeenvolgende negatieve circulaires leiden tot mogelijke tekorten. De Commissie van Wijzen heeft uitspraak gedaan ten aanzien van de extra middelen ten behoeve van de jeugdzorg die worden toegevoegd aan de algemene uitkering. De berekende extra middelen mogen voor 75% worden meegenomen in de begroting, waarbij gemeente die eerder middelen hebben ingerekend (voor de gemeente Leudal € 400.000) deze in mindering moeten brengen. Als gemeente Leudal volgen we dit advies van de provincie, waarbij een risico wordt aangemerkt. Ten aanzien van de bijdrage worden afspraken gemaakt, die taakstellend werken op het toegekende budget. Vele reeds gemaakt afspraken hebben budgettair gezien een effect in 2026 en zijn geen onderdeel van de begroting. Gezien het negatieve verschil tussen de jaren 2025 en 2026 van € 400.000 wordt dit opgenomen in de risicobeheermatrix. Overige afspraken die nog gemaakt moeten worden ten aanzien van de toekenning, worden wellicht opgevangen in de 25% die nu niet wordt ingerekend. Derhalve wordt hier geen risico voor gekwantificeerd.Tot slot blijkt uit de laatste berekening van het ministerie van BZK dat de gemeente Leudal een voordeel gemeente wordt ten aanzien van de herijking van het gemeentefonds. Derhalve is deze geen onderdeel van het huidige risico. |
Risico categorie | Financieel |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Beleidsmatige zaken kunnen wellicht niet of in mindere mate worden uitgevoerd. |
Verantwoordelijke PHO | H. van Helden |
Kans dat het zich voordoet | Hoog |
Incidenteel of structureel | Structureel |
Beheersmaatregelen | Voor het lopende jaar (T-0) worden afwijkingen afgerekend naar de egalisatiereserve gemeentefonds. |
Restrisico | Hoog |
Weerstands component in € | € 400 |
Overige economische ontwikkelingen | |
---|---|
Gemeente Garanties | |
Beschrijving risico | De risico's van in het verleden gegarandeerde hypothecaire geldleningen zijn ondergebracht bij de Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Wanneer de NHG niet aan haar verplichting kan voldoen, wordt de gemeente aangesproken. |
Risico categorie | Financieel |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Als de gemeente wordt aangesproken voor de achtervang, dient er direct geld beschikbaar te zijn om het waarborgfonds overeind te houden. |
Verantwoordelijke PHO | H. van Helden |
Kans dat het zich voordoet | Laag |
Incidenteel of structureel | Incidenteel |
Beheersmaatregelen | Op basis van actuele inzichten in de ontwikkeling van de economie en de koopwoningmarkt en bij stabiel overheidsbeleid verwacht de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen geen aanspraak te maken op de achtervangfunctie van gemeenten. |
Restrisico | Laag |
Weerstands component in € | € 0 |
Gemeente garanties sociale woningbouw | |
Beschrijving risico | De WSW (Waarborgfonds Sociale Woningbouw) verstrekt leningen aan woningcorporaties waarbij de gemeente een achtervangpositie heeft. Mocht WSW de verplichting niet kunnen voldoen, dan kan de gemeente worden aangesproken. |
---|---|
Risico categorie | Financieel |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Als de gemeente wordt aangesproken zijn daar geen middelen voor voorzien. Uitgangspunt is dat de leningen afgedekt moeten worden door de WOZ-waarde van de desbetreffende panden. |
Verantwoordelijke PHO | H. van Helden |
Kans dat het zich voordoet | Laag |
Incidenteel of structureel | Incidenteel |
Beheersmaatregelen | Met ingang van 2021 hoeven achtervang posities niet meer bij iedere gemeente apart afgesloten te worden. Dit heeft geleid tot enkele achtervang posities waar de gemeente voor 2 tot 4% garant staat. Het waarborgfonds ziet toe op een goede verdeling van de achtervangposities. |
Restrisico | Laag |
Weerstands component in € | € 0 |
Koersrisico beleggingen | |
Beschrijving risico | De gelden die ontvangen zijn na de verkoop van de aandelen Essent zijn grotendeels belegd. Beleggen kan financiële risico's met zich meebrengen. |
---|---|
Risico categorie | Financieel |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Gedurende de looptijd van de portefeuille fluctueert de marktwaarde maar eindigt deze op het einde van de looptijd in principe op de nominale waarde. |
Verantwoordelijke PHO | H. van Helden |
Kans dat het zich voordoet | Laag |
Incidenteel of structureel | Incidenteel |
Beheersmaatregelen | ASR Vermogensbeheer beheert onze beleggingsportefeuille. Als gevolg van schatkistbankieren wordt de portefeuille geleidelijk afgebouwd en vinden geen tussentijdse herbeleggingen meer plaats. Zonder tussentijdse verkopen van posities in de beleggingsportefeuille is het risico op koersverliezen nihil, daar deze zijn belegd in obligaties. Tevens worden beleggingen niet hoger dan de nominale waarde opgenomen in de balans. |
Restrisico | Laag |
Weerstands component in € | € 0 |
Overige risico's | |
---|---|
Algemene rampen | |
Beschrijving risico | Er kunnen zich rampen en crisissen voordoen, zoals bijvoorbeeld hoog water, corona |
Risico categorie | Bestuurlijk/financieel |
Gevolgen als het risico zich voordoet | De gemeente moet personeel en materieel inzetten. Het is mogelijk dat een gedeelte van deze kosten onder verzekering, schadefonds valt of door het rijk wordt gecompenseerd. Er zullen ook kosten voor de gemeente zijn. |
Verantwoordelijke PHO | D.H.Schmalschlager |
Kans dat het zich voordoet | Laag |
Incidenteel of structureel | Incidenteel |
Beheersmaatregelen | Door een goede voorbereiding op rampen/calamiteiten en een adequate aanpak de schade beperken. Hiervoor zijn diverse plannen voorbereid zoals een bestrijdingsplan hoogwater Maas. Ook wordt geïnvesteerd in opleiding/oefening functionarissen Oranje Kolom. |
Restrisico | Laag |
Weerstands component in € | € 125 |
Audits | |
Beschrijving risico | Een onvoldoende scoren op de audits zoals in het kader van de ENSIA. |
---|---|
Risico categorie | Financieel/imago |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Het Rijk sluit bijvoorbeeld DigiD af waardoor geen digitale dienstverlening mogelijk is. De gemeente moet eerst de verbeteringen doorvoeren. In het uiterste geval regelt het Rijk dit op koste van de gemeente Leudal. |
Verantwoordelijke PHO | H. van Helden |
Kans dat het zich voordoet | Hoog |
Incidenteel of structureel | Incidenteel |
Beheersmaatregelen | Het ENSIA proces wordt voor de BGT, BAG, DigiD, Suwinet en BRO verder geoptimaliseerd in 2021, met als doel te voldoen aan de gestelde normen voor 2021. Een onderdeel van de optimalisatie is een pre-audit uitvoeren, zodat er nog herstel kan plaatsvinden over de te nemen acties in het betreffende jaar. |
Restrisico | Laag |
Weerstands component in € | € 13 |
Bezwaar aanslagen rioolheffingen | |
Beschrijving risico | Door een woningcorporatie is bewaar gemaakt tegen de aanslagen rioolheffing 2013 en 2014. De BsGW heeft deze bezwaren ongegrond verklaard. Hiertegen heeft de woning corporatie beroep aangetekend bij de rechtbank Limburg. Eind 2020 heeft de rechtbank Limburg uitspraak in deze procedure gedaan. Het beroep is gegrond verklaard. Hetgeen inhoudt dat woningstichting in het gelijk is gesteld. Tegen de uitspraak is door de BsGW hoger beroep aangetekend bij het gerechtshof 's-Hertogenbosch. Het is nog niet duidelijk wanneer deze procedure inhoudelijk door het gerechtshof wordt behandeld. Wel is duidelijk de gemeente hier een financieel risico loopt. |
---|---|
Risico categorie | Financieel/imago |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Als de woningcorporatie door het gerechtshof in gelijk wordt gesteld, betekent dit er een financieel nadeel is. De door de woningcorporatie betaalde aanslagen rioolheffing, dienen dan te worden terugbetaald. |
Verantwoordelijke PHO | H. Wijers |
Kans dat het zich voordoet | Hoog |
Incidenteel of structureel | Incidenteel |
Beheersmaatregelen | Het door de BsGW ingeschakeld, gespecialiseerd adviesbureau in lokale heffingen heeft tegen de uitspraak van de rechtbank Limburg hoger beroep aangetekend bij het gerechtshof 's-Hertogenbosch. |
Restrisico | Laag |
Weerstands component in € | 104 |
Bodemsanering | |
Beschrijving risico | Door illegale dumpingen of andere verontreinigingen in openbaar gebied kan de grond verontreinigd worden. |
---|---|
Risico categorie | Financieel |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Indien de grond (voor zover het gemeentelijke eigendommen betreft) schoongemaakt moet worden, brengt dat kosten met zich mee. |
Verantwoordelijke PHO | H. van Helden |
Kans dat het zich voordoet | Laag |
Incidenteel of structureel | Incidenteel |
Beheersmaatregelen | Inzetten op actief opsporen amfetaminelabs zodat illegale dumpingen worden voorkomen. |
Restrisico | Laag |
Weerstands component in € | € 0 |
Burgerzaken | |
Beschrijving risico | Diefstal van data, documenten, kasgeld. |
---|---|
Risico categorie | Financieel/imago |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Beperkte financiële gevolgen. |
Verantwoordelijke PHO | D.H.Schmalschlager |
Kans dat het zich voordoet | Laag |
Incidenteel of structureel | Structureel |
Beheersmaatregelen | Er wordt gewerkt volgens vaste procedures, waarbij beveiliging en persoonlijke (op naam geregistreerde) toegang van toepassing is. |
Restrisico | Laag |
Weerstands component in € | € 0 |
Gebruik en beschikbaarheid ICT | |
Beschrijving risico | Uitval van ICT-systemen of verlies, oneigenlijk gebruik persoonsgegevens. |
---|---|
Risico categorie | Financieel/imago |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Dienstverlening is niet mogelijk en verlies aan arbeidsproductiviteit en/of kwaliteit van dienstverlening. |
Verantwoordelijke PHO | D.H.Schmalschlager |
Kans dat het zich voordoet | Laag |
Incidenteel of structureel | Structureel |
Beheersmaatregelen | Leudal heeft een uitwijkovereenkomst met KPN. |
Restrisico | Laag |
Weerstands component in € | € 10 |
Gladheidsbestrijding | |
Beschrijving risico | Geen invloed op de weersgesteldheid. Dus de inzet van het gladheidsbestrijdingsmaterieel en de hoeveelheid te strooien zout is aanname op ervaring. |
---|---|
Risico categorie | Financieel |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Onder- of overschrijdingen budgetten |
Verantwoordelijke PHO | R. Martens |
Kans dat het zich voordoet | Gemiddeld |
Incidenteel of structureel | Structureel |
Beheersmaatregelen | tussentijds bijsturen op basis van werkelijke situatie (RARAP) |
Restrisico | Laag |
Weerstands component in € | € 50 |
Grootschalige stroomstoring ICT en elektriciteit voor langere tijd | |
Beschrijving risico | Bij een elektriciteitsstoring is de rol van de gemeente het verminderen van de maatschappelijke ontwrichting en zorgen voor de kwetsbare inwoners. |
---|---|
Risico categorie | Financieel/imago |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Bij grootschalige uitval of verstoring heeft de gemeente een rol in het bestrijden van het incident. Het bestuur moet crisisbesluiten kunnen nemen. |
Verantwoordelijke PHO | D.H.Schmalschlager |
Kans dat het zich voordoet | Laag |
Incidenteel of structureel | Incidenteel |
Beheersmaatregelen | De serverruimte is voorzien van een voorziening voor het eerste uur en een noodstroomaggregaat is beschikbaar. De gemeente Leudal is aangesloten op het Nationale Noodnet. |
Restrisico | Laag |
Weerstands component in € | € 5 |
Illegale dumpingen afval w.o. xtc afval en asbest | |
Beschrijving risico | Het ruimen van xtc afval gaat gepaard met hoge kosten. Dumpingen van xtc kan bodemverontreiniging veroorzaken. |
---|---|
Risico categorie | Financieel |
Gevolgen als het risico zich voordoet | De onderzoek-, ruiming- en vernietigingskosten zijn erg hoog. Verder grote kans op bodemvervuiling waardoor sanering van grond dient plaats te vinden. |
Verantwoordelijke PHO | H. Wijers |
Kans dat het zich voordoet | Laag |
Incidenteel of structureel | Structureel |
Beheersmaatregelen | Investeren in het actief opsporen van amfetaminelabs. Project "aanpak ondermijning buitengebied" |
Restrisico | Laag |
Weerstands component in € | € 2 |
Inbreuk persoonsgegevens | |
Beschrijving risico | Vrijkomen, lekken of oneigenlijk gebruik van persoonsgegevens. |
---|---|
Risico categorie | Financieel/imago |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Afhankelijk van de aard, de ernst en de duur van de inbreuk wordt een bestuurlijke boete opgelegd.Door de inbreuk kan een burger een negatief beeld/minder vertrouwen in de (administratieve) organisatie van gemeente Leudal krijgen. Financieel risico is een schatting op basis van de eerder uitgegeven boetes door de Autoriteit Persoonsgegevens in Nederland. |
Verantwoordelijke PHO | D.H.Schmalschlager |
Kans dat het zich voordoet | Gemiddeld |
Incidenteel of structureel | Structureel |
Beheersmaatregelen | Er zijn procedures opgesteld door de Privacy Officer rond het melden van /datalekken en rechten van betrokkenen. In het informatiebeveiligingsbeleid en het privacybeleid is onder andere veel aandacht voor de bewustwording bij de medewerkers. |
Restrisico | Laag |
Weerstands component in € | € 300 |
Rechtszaken/ aansprakelijkstellingen | |
Beschrijving risico | Over het jaar 2021 lopen nog 25 schadeclaims/aansprakelijkstellingen. 22 aansprakelijkstellingen zijn ter behandeling voorgelegd aan de WA-verzekeraar. In die gevallen zal maximaal het eigen risico voor rekening van de gemeente komen. 3 aansprakelijkstellingen zijn in procedure bij de gemeente. |
---|---|
Risico categorie | Financieel |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Het risico van de aan de WA-verzekeraar voorgelegde claims bedraagt maximaal het eigen risico ad. € 2.500 per claim. In totaal dus maximaal 22 x € 2.500.De geclaimde schade met betrekking tot de nog bij de gemeente in behandeling zijnde aansprakelijkstellingen betreft in totaal € 127.000. De kans dat deze claims worden toegewezen wordt ingeschat op 50%. |
Verantwoordelijke PHO | Diversen |
Kans dat het zich voordoet | Gemiddeld |
Incidenteel of structureel | Incidenteel |
Beheersmaatregelen | Getracht wordt zoveel mogelijk lering te trekken uit schadegevallen zodat toekomstige schadegevallen worden voorkomen. Voorts wordt er geprocedeerd om betaling van schade te voorkomen. Schadegevallen die onder dekking van de WA-verzekering vallen worden voorgelegd aan de verzekeraar. |
Restrisico | Gemiddeld |
Weerstands component in € | € 64 |
Subsidies Verenigingen | |
Beschrijving risico | (Aanvraag)procedures niet correct gevolgd. Dossiers onvoldoende op orde. Onterechte subsidie eisen. |
---|---|
Risico categorie | Bestuurlijk/financieel |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Er kan sprake zijn van dubbele subsidiëring. De algemene subsidieverordening wordt niet nageleefd. Er is een gebrek aan kanalisering van subsidieaanvragen. Onrechtmatige handelen van de zijde van de gemeente. |
Verantwoordelijke PHO | R. Martens |
Kans dat het zich voordoet | Laag |
Incidenteel of structureel | Structureel |
Beheersmaatregelen | In 2021 is verder gegaan met de implementatie van het doelmatigheidsonderzoek subsidies. Gebleken is dat verschillende beleidsdocumenten moesten worden gewijzigd en worden opgesteld. Om die reden is het Subsidiebeleid vernieuwd en losgekoppeld van het accommodatiebeleid (dit was al als apart beleidsdocument opgesteld in 2020), is de Asv deels gewijzigd, en is er een Kunst- en Cultuurbeleid en een Evenementenbeleid vastgesteld. Daarnaast zijn een aantal subsidieregelingen opgesteld en gewijzigd in 2021. |
Restrisico | Zeer laag |
Weerstands component in € | € 0 |
Taakstelling sociaal domein | |
Beschrijving risico | In de begroting 2021 is een taakstelling opgenomen ten aanzien van het sociaal domein. In 2021 bedraagt deze taakstelling € 688.805 oplopend tot € 3.142.022 vanaf 2023. Een deel van de taakstelling is structureel ingevuld. De hoogte van de structurele taakstelling, afgezet tegen het begrotingssaldo van de gemeente, maakt dat het niet realiseren van de taakstelling van grote invloed is op financiële positie van de gemeente. Er is met name een risico met betrekking tot de bezuiniging op de verwerving dat deze niet (volledig) wordt gerealiseerd. |
---|---|
Risico categorie | Bestuurlijk/financieel |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Het structureel niet behalen van de taakstelling zal leiden tot het aanpassen van de begroting en het verlagen van de taakstelling. Dit zal een beslag leggen op de begrotingsruimte voor zover deze aanwezig is en kan mogelijk leiden tot aanvullende bezuinigingen. De voorgenomen besparing ten aanzien van de verwerving is vertraagt en wordt mogelijk niet volledig gehaald. |
Verantwoordelijke PHO | H. van Helden |
Kans dat het zich voordoet | Hoog |
Incidenteel of structureel | Structureel |
Beheersmaatregelen | Constante monitoring van de taakstelling en de genomen maatregelen in het sociaal domein. Mogelijke risico's worden aan het college gemeld en aanpassingen worden voorgesteld waar nodig. Heroverweging van de taakstelling staat gepland in de kadernota 2023-2026. |
Restrisico | Hoog |
Weerstands component in € | € 1.112 |
Veranderende bevolkingssamenstelling | |
Beschrijving risico | Demografische veranderingen hebben gevolgen voor Leudal. Onze bevolking krimpt, ontgroent, vergrijst en verkleurt. We hebben niet alleen te maken met een afnemende bevolkingsomvang, maar ook met minder jongeren, meer senioren en toename aan diversiteit van afkomst. De ontwikkeling van de bevolkingssamenstelling in 2021 vind conform prognoses plaats. |
---|---|
Risico categorie | Bestuurlijk/financieel/imago |
Gevolgen als het risico zich voordoet | De demografische ontwikkelingen hebben invloed op (bijna) alle beleidsvelden. Denk aan woningbouw, economie, arbeidsmarkt, welzijn, verenigingsleven, accommodatiebeleid, onderwijs, zorg en zo voorts. We moeten in onze visievorming en beleidsuitvoering inspelen op deze veranderende bevolkingssamenstelling. Het is niet de vraag of de demografie verandert, maar welke strategie wij kiezen om hier op een juiste manier mee om te gaan. |
Verantwoordelijke PHO | M. Graef |
Kans dat het zich voordoet | Zeer hoog |
Incidenteel of structureel | Structureel |
Beheersmaatregelen | Demografische ontwikkelingen dienen een integraal onderdeel te worden van ons denken en handelen. |
Restrisico | Gemiddeld |
Weerstands component in € |
Vastgoed & Grondexploitatie | |
---|---|
Afzetrisico's a.g.v. marktvertraging | |
Beschrijving risico | Extra rentekosten omdat plannen langer in exploitatie zijn en extra kosten die plannen aantrekkelijker kunnen maken. Extra ruimte om grondprijzen aan te passen om verkopen te bevorderen. Afzetrisico's zijn van toepassing op de woningbouwplannen: Baexem Witte Huis, Heythuysen Walk en De Bevelanden. |
Risico categorie | Financieel/economisch |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Exploitatie wordt negatief. |
Verantwoordelijke PHO | M. Graef |
Kans dat het zich voordoet | Hoog |
Incidenteel of structureel | Incidenteel |
Beheersmaatregelen | In de reserve grondexploitaties is € 335.000 opgenomen om dit risico te dekken. |
Restrisico | Afgedekt via reserve/voorziening |
Weerstands component in € | n.v.t. |
Exploitatie | |
Beschrijving risico | Een deel van het gemeentelijk vastgoed is zogenaamd incourant vastgoed. Dit houdt in dat dit deel van het vastgoed moeilijk verkocht kan worden, nu er naar dit type vastgoed nauwelijks vraag is vanuit de markt. Herontwikkeling van deze locaties (meestal niet van het pand, maar herbestemming van de grond) kan soms kansen opleveren om toch een waarde te realiseren. Dit zijn echter onzekere trajecten, zowel in tijd als in te verwachten opbrengsten. Deze onzekerheid is de reden voor het opnemen in de risicoparagraaf. Tevens brengen het huidige onderhoudsniveau en soms ook de leegstand risico's met zich mee in de periode tot aan herontwikkeling. Van locaties waar het duidelijk van is dat herontwikkeling van de grond een uitkomst is, wordt dan ook voorgesteld het incourante vastgoed te slopen. |
---|---|
Risico categorie | Financieel/imago |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Het risico nu is dat er op incourant vastgoed versneld moet worden afgeboekt. Hier komt bij dat er niet wordt afgeboekt op panden die in de verkoop staan. Hier staat tegenover dat kosten voor klachten-onderhoud wordt voorkomen en dat herontwikkeling mogelijk een meerwaarde met zich mee brengt. Hierdoor wordt het risico als 'gemiddeld' ingeschat en structureel, althans voor de periode tot aan afronding van een herontwikkeling. |
Verantwoordelijke PHO | M. Graef |
Kans dat het zich voordoet | Gemiddeld |
Incidenteel of structureel | Structureel |
Beheersmaatregelen | De recente nadruk op herontwikkeling van een aantal pilot locaties maakt inzichtelijk dat er wel degelijk kansen kunnen worden gecreëerd waarbij aansluiting met wensen vanuit de markt wordt gezocht en gevonden. De gemeente heeft een aantal jaren geleden het gemeentelijk vastgoed geïnventariseerd. Er is nog niet definitief bepaald welk vastgoed behouden moet blijven en welk vastgoed afgestoten moet worden, vandaar dat voor een aantal pilots is gekozen. Voor het areaal vastgoed dat overblijft moet nog bepaald worden wat te doen; dit kan herontwikkeling of sloop zijn. De gebouwen die worden afgestoten, hebben veelal een hogere taxatie-/boekwaarde dan marktwaarde. Bij verhuur of anti-kraak is het eerste uitgangspunt om vandalisme en verpaupering voorafgaand aan verkoop te voorkomen. De huuropbrengsten zullen hierbij zelden kostendekkend zijn. Het steeds verder toenemende inzicht op het bestaande areaal aan vastgoed en de verdergaande herijking van het accommodatiebeleid brengen wel met zich mee dat het te lopen risico alsmaar daalt. |
Restrisico | Gemiddeld |
Weerstands component in € | € 350 |
Onderhoud | |
Beschrijving risico | In de afgelopen periode is steeds meer inzicht verkregen in de exacte omvang van ons vastgoedbestand, aangezien dit uiteenloopt van bijv. het gemeentehuis tot aan kruisbeelden langs fietsroutes, en de daadwerkelijke staat van onderhoud hiervan. Ook het lopende proces om via een bestuursopdracht tot een herijkt accommodatiebeleid en vastgoedbeheerbeleid te komen helpt enorm om tot beter inzicht te komen en om zo 'de basis op orde' te krijgen. In de afgelopen periode heeft dit al tot een driedeling in het bezien van ons vastgoed geleid; courant vastgoed om te behouden, vastgoed dat moet worden afgestoten en vastgoed waar over nagedacht moet worden. Voor deze laatste categorie geldt veelal dat het pand geen marktwaarde meer vertegenwoordigd, maar de locatie daarentegen zeker wel. Deze locaties komen dan ook voor sloop en herontwikkeling in aanmerking. De omvang van deze portefeuille en de te maken keuzes hierin worden steeds duidelijker. De eerste stappen hierin zijn gezet bij het groot onderhoud aan verschillende BMV's wat is uitgevoerd of in voorbereiding op basis van een meerjaren onderhoudsplan. Deze ontwikkeling (aansluitend op accommodatiebeleid) zal verder worden voortgezet in 2022. Natuurlijk kan juist het onder een vergrootglas leggen van een groep gebouwen risico's met zich meebrengen, zoals onverwachte tegenvallers of wensen met een BMV die meer met duurzaamheid en/of exploitatie te maken hebben, dan enkel met de staat van onderhoud. Deze exercitie leert dat vastgoed een weerbarstige materie kan zijn, maar ook dat met een groeiend inzicht in onderhoud, wensen en eisen de risico's beter en beter te beheersen zijn. |
---|---|
Risico categorie | Financieel |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Meer 'de basis op orde', voortgang in het proces om na reeds vastgesteld accommodatiebeleid te komen tot vastgoedbeheerbeleid en een groeiend inzicht in de staat van het onderhoud door actualisatie van de MJOP's en een verbeterslag hierin hebben een duidelijk drukkend effect op de risico's die hiermee samenhangen. Deze risico's zitten met name in de onzekerheid tussen de taxatie-/boekwaarde en de uiteindelijke opbrengstwaarde van het te verkopen vastgoed en de mogelijkheden/kansen om op locaties tot een succesvolle herontwikkeling te komen. Behalve de keuze wat te doen met het vastgoed heeft ook het gehanteerde onderhoudsniveau hier invloed op. Dit is alleen niet het geval als tot sloop wordt overgegaan, dan is een laag onderhoudsniveau juist in ons voordeel geweest. Doordat ook in de komende periode beleid en inzicht verder uitkristalliseren kwalificeren wij dit risico als 'gemiddeld' en als structureel, althans gedurende de periode die hiervoor nodig gaat zijn. |
Verantwoordelijke PHO | M. Graef |
Kans dat het zich voordoet | Gemiddeld |
Incidenteel of structureel | Structureel |
Beheersmaatregelen | De te nemen maatregelen om de risico's te beheersen zijn de zaken die reeds vernoemd zijn als ontwikkelingen die een drukkend effect op de risico's hebben. We blijven voortgaan met het op orde brengen van de basis, en daarmee het inventariseren en vastleggen van informatie per locatie. Daarnaast heeft vaststelling van accommodatiebeleid plaatsgevonden en wordt het toekomstig onderhoud opnieuw vastgesteld, rekening houdend met de noodzakelijke duurzaamheidsaanpassingen aan de gebouwen. Hierdoor groeit het inzicht in zowel de staat van onderhoud als de wensen en eisen die gebruikers aan gebouwen stellen. |
Restrisico | Gemiddeld |
Weerstands component in € |
Onvoorziene risico's | |
Beschrijving risico | Algemene post om niet benoemde tegenvallers (o.a. procedurekosten) op te vangen. Het betreft hier o.a. kosten die niet afgedekt worden binnen de lopende plannen. De kosten hebben betrekking op plannen die niet van de grond komen en waarbij wij het wel noodzakelijk achten te onderzoeken wat de oorzaak is van de vertraging. |
---|---|
Risico categorie | Financieel/economisch |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Door vertragingen kunnen vervolgschades optreden ten aanzien van de plannen. |
Verantwoordelijke PHO | M. Graef |
Kans dat het zich voordoet | Hoog |
Incidenteel of structureel | Incidenteel |
Beheersmaatregelen | In de reserve grondexploitaties is € 98.096 opgenomen om dit risico te dekken. |
Restrisico | Afgedekt via reserve/voorziening |
Weerstands component in € | n.v.t. |
Risico's m.b.t. kostendekkendheid plannen | |
Beschrijving risico | "Ten behoeve van de uitbreiding van bedrijventerrein Ittervoort is € 3.929.848 (per 1 januari 2022) geïnvesteerd. Invulling vindt plaats op basis van maatwerk, niet op basis van een concreet plan. Bovendien moeten er nog kosten worden gemaakt voor het bouwrijp maken. Het terugverdienen van de kosten is een risico." |
---|---|
Risico categorie | Financieel/economisch |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Exploitatie wordt negatief |
Verantwoordelijke PHO | M. Graef |
Kans dat het zich voordoet | Hoog |
Incidenteel of structureel | Incidenteel |
Beheersmaatregelen | In de reserve grondexploitatie en verliesvoorziening is € 785.970 opgenomen om dit risico te dekken. |
Restrisico | Afgedekt via reserve/voorziening |
Weerstands component in € | n.v.t. |
Risico's niet nakoming van overeenkomsten | |
Beschrijving risico | In 2017 is een vaststellingsovereenkomst gesloten met de Herontwikkeling Haelen Horn BV en de financiële consequenties als gevolg hiervan zijn in 2017 afgehandeld en zijn de financiële problemen bij Herontwikkeling Haelen Horn BV opgelost. Op dit moment rest nog de afwikkeling van het faillissement van Nieuwe Borg (Ell Steenenbampt, Ittervoort Noord en Neeritter Op den Heuvel) wat extra risico's (€ 811.701) oplevert. De risico's hebben betrekking op zaken waarmee de gemeente geconfronteerd kan worden bij de afwikkeling van het faillissement Nieuwe Borg. |
---|---|
Risico categorie | Financieel/economisch |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Als het risico zich voordoet zijn dit de kosten (minus de marktwaarde voor de grond) die niet verhaald kunnen worden. |
Verantwoordelijke PHO | M. Graef |
Kans dat het zich voordoet | Hoog |
Incidenteel of structureel | Incidenteel |
Beheersmaatregelen | In de reserve grondexploitaties is € 811.701 opgenomen om dit risico te dekken. |
Restrisico | Afgedekt via reserve/voorziening |
Weerstands component in € | n.v.t. |
Verbonden partijen | |
---|---|
OML | |
Beschrijving risico | De gemeente is aandeelhouder van de Ontwikkelingsmaatschappij Midden-Limburg (OML). De hoogte van het aandelenkapitaal voor Leudal is € 2,4 miljoen. De financiering van de activiteiten van OML geschiedt door eigen vermogen en vreemd vermogen. OML startte begin 2021 het proces tot herfinanciering. Op basis van flexibiliteit, lokale aanwezigheid en tariefstelling is de keuze gevallen op de Rabobank, Per 1 januari 2022 beschikt OML over een rekening courant faciliteit van 14,5 miljoen bij deze bank.. Analyses laten zien dat de financiën van OML zeer degelijk zijn en dat de financiële positie van OML BV sterk is. De solide financiële staat van OML maakt daarom dat er een zeer geringe en zelfs verwaarloosbare kans is dat de borgstelling extra financieel risico met zich mee brengt. Het risicoprofiel van deze garantstelling is als minimaal te kwalificeren. Omdat in de risicobeheermatrix van de begroting 2021 het risico van de borgstelling van OML ook als minimaal is gekwalificeerd is het niet nodig dat het weerstandvermogen van de gemeente Leudal wordt verhoogd: de algemene reserve is hiervoor de buffer. |
Risico categorie | Financieel |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Verlies aandelenkapitaal |
Verantwoordelijke PHO | H. van Helden |
Kans dat het zich voordoet | Laag |
Incidenteel of structureel | Incidenteel |
Beheersmaatregelen | Mogelijkheid tot sturing en beïnvloeden besluiten via aandeelhouderschap. Uitvoering vindt plaats op basis van ondernemingsplan 2018-2021. |
Restrisico | Laag |
Weerstands component in € | € 432 |