Paragrafen

Lokale heffingen

Sinds 1996 wordt het afval binnen de 16 kernen ingezameld volgens een diftar-systematiek waarbij de differentiatie bepaald wordt door het volume van de afvalcontainer in combinatie met de aanbiedfrequentie. Uitvoering vindt plaats door de Reinigingsdienst Maasland. Sinds 2007 hanteert de gemeente Leudal de volgende uitgangspunten:

  • Kostendekkendheid van 100%.
  • Verdeling van de kosten in vaste en variabele kosten, waarbij de differentiatie plaatsvindt op basis van de verwerkingskosten van het rest- en gft -afval.
  • Basisbelastingbedrag baseren op combinatie gft 40-literbak.
  • Sinds 2014 mag de gft -container 26 keer worden aangeboden in plaats van 18 keer voorheen.

De tariefstelling 2021 is gebaseerd op bovengenoemde uitgangspunten.

Doordat er extra comptabele kosten toegerekend mogen worden aan de afval ten behoeve van de heffing (denk bijvoorbeeld aan de BTW component), is er geen één op één relatie met het resultaat. Met andere woorden, dit is dus niet terug te zien in de exploitatiebudgetten voor afval.

In onderstaande tabel worden de cijfermatige verschillen tussen de raming en realisatie 2021 weergegeven.

Het verschil hierop is als volgt te verklaren:

  • hogere bijdrage RD Maasland;
  • de kosten om het afval te verwerken zijn hoger uitgevallen;
  • de kosten voor werkzaamheden van de afvalspiegel zijn hoger uitgevallen;
  • in 2021 is er een nadelige afrekening van Nedvang ontvangen;
  • meeropbrengsten van de inzameling van oud papier;
  • Verbonden partijen mogen de door hun betaalde BTW "doorschuiven" aan de gemeente. Voor het onderdeel afval mag deze BTW en de BTW op de reguliere exploitatie budgetten extra comptabel worden meegenomen in de tariefstelling.

Voor het jaar 2021 bedraagt de doorschuif BTW in totaal € 430.000 ( waarvan 84% wordt toegerekend aan afval). Dit wijkt af van de raming ad. € 260.000. De grootste afwijking komt voort uit de reeds betaalde investeringsfacturen met betrekking tot het nieuwe afvalbeleid door de RD Maasland. De gemaakte kosten zijn reeds vooruitbetaald en de doorschuif BTW wordt derhalve toegerekend aan 2021. De kosten van de investeringen zelf, worden verantwoord in het jaar 2022.

(bedrag x 1.000)

Afvalstoffenheffing

Begroting na wijziging 21

Realisatie 2021

Kosten

3.098

3.293

Inkomsten (excl. heffingen)

-136

-249

Netto kosten

2.962

3.044

Toe te rekenen kosten:

Overhead

116

117

Kwijtschelding

70

62

BTW

479

684

Totale kosten

3.627

3.907

Opbrengst heffingen

-3.598

-3.641

Dekking

99%

93%

(bedrag x 1.000)

Omschrijving

2021

2022

2023

2024

Mutatie egalisatie voorziening

2.406

2.764

3.099

3.412

Deze pagina is gebouwd op 06/28/2022 14:45:18 met de export van 06/28/2022 14:35:16