Gemeenschappelijke regeling
- Verbonden partij Westrom
Westrom
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
- Uitvoering Wet sociale werkvoorziening (WsW)
- Zoveel mogelijk inwoners arbeid bieden in een beschutte werkomgeving. In de komende jaren wordt de
- sociale werkvoorziening afgebouwd
Belang
De 5 gemeenten in Midden-Limburg zijn eigenaar van Westrom. In het dagelijks bestuur is Leudal vertegenwoordigd door 1 wethouder. In het algemeen bestuur door 2 wethouders.
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Geen
Bijdrage
€ 538
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2021
€ 4.044
Vreemd vermogen
01-01-2021
€ 4.138
Eigen vermogen
31-12-2021
€ 4.151
Vreemd vermogen
31-12-2021
€ 4.073
Resultaat
€ 544
Ontwikkeling 2022
Ondanks wederom een jaar waarin ook Westrom zich heeft moeten aanpassen aan Corona zijn de resultaten voor Westrom goed.
De 3 gemeenten Maasgouw, Roerdalen en Roermond willen een nieuwe gemeenschappelijke regeling opzetten die de re-integratie-activiteiten van Westrom wil overnemen.
De gemeente Leudal neemt niet deel aan deze nieuwe GR maar wil wel dienstverlening gaan in kopen.
Dit betekent dat Westrom op termijn alleen nog actief is op het terrein van de WSW.Risicobeheer
Onduidelijk is nog wat de gevolgen zijn voor de Westrom van de nieuwe gemeenschappelijke regeling.
- Verbonden partij Veiligheidsregio- Limburg Noord
Veiligheidsregio- Limburg Noord
Vestigingsplaats
Venlo
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
• De veiligheidsregio voert taken uit op het gebied van
rampenbestrijding, crisisbeheersing, brandweerzorg en
Geneeskundige Hulp bij Ongevallen en Rampen (GHOR) en
levert een bijdrage aan de realisatie van de doelstellingen
aan programma 1
• De GGD maakt ook onderdeel uit van de veiligheidsregio.
De GGD is een uitvoeringsorganisatie op het gebied van de
Wet Publieke Gezondheid (WPG) en heeft van daaruit een
belangrijke taak bij de realisatie van doelstellingen in
programma 1
• Verder voert de veiligheidsregio taken uit op het gebied
van de WMO (maatschappelijke opvang, verslaving- en
bemoeizorg). Daarmee wordt een bijdrage aan programma
1 geleverdBelang
Alle deelnemende gemeenten hebben 1 stem in het algemeen bestuur. Afvaardiging burgemeester namens Leudal
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
€ 3.942
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2021
€ 7.540
Vreemd vermogen
01-01-2021
€ 50.608
Eigen vermogen
31-12-2021
€ 7.683
Vreemd vermogen
31-12-2021
€ 58.712
Resultaat
€ 409
Ontwikkeling 2022
Speerpunten:
- Coronacrisis;
- Manifest naar gelijke kansen op gezondheid (Vergroten van gelijke kansen op positieve gezondheid en het makkelijker maken van gezond leven);
- Repressief Organisatie plan waarin keuze zijn gemaakt in detToekomstbestendige inrichting repressieve functies;
- Internationale samenwerking en natuurbrandbestrijding;
- Uitvoering visie Brandweer 2030;
- Uitwerking visie op crisisbeheersing 2030 (samenwerking buurregio's en informatie-gestuurd werken in samenwerking met de gemeenten).
Risicobeheer
In de nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen van de VRLN is bepaald dat de VRLN een weerstandsvermogen aanhoudt op grond van het vastgestelde risicoprofiel. Het risicoprofiel wordt om de drie jaar geactualiseerd. De berekende weerstandscapaciteit is bepaald op € 1.250.000. Uit de jaarrekening 2021 blijkt dat de algemene reserve € 533.000 bedraagt. De reserve transformatie meldkamer € 1.089.000 wordt onder het weerstandsvermogen geschaard. Hierdoor is het weerstandsvermogen € 1.622.000. Deze is hierdoor hoger dan de benodigde capaciteit.
- Verbonden partij Reinigingsdienst Maasland
Reinigingsdienst Maasland
Vestigingsplaats
Haelen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
De reinigingsdienst Maasland voert taken uit op het gebied van inzameling huishoudelijke afvalstoffen, verwijderen van veegvuil, afvalslib en inzameling van bedrijfsafvalstoffen en levert een bijdrage aan de realisatie van de doelstellingen in programma 4.
Belang
Bestuurlijk belang
Financieel belang
€ 0
Bijdrage
€ 2.099
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2021
€ 1.449
Vreemd vermogen
01-01-2021
€ 7.504
Eigen vermogen
31-12-2021
€ 1.003
Vreemd vermogen
31-12-2021
€ 6.998
Resultaat
- € 136
Ontwikkeling 2022
Voor 2022 wordt het nieuwe afvalbeleid uitgevoerd. Hier ligt voor 2022 de aandacht op.
Risicobeheer
- Verbonden partij Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)
Gemeenschappelijke regeling
Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
BsGW is een uitvoeringsgerichte organisatie die de belastingheffing en invordering van gemeenten en waterschappen uitvoert. Doel van het samenwerkingsverband is om de belastingheffing en invordering op een kwalitatief hoog niveau en doelmatig te realiseren. De gemeente Leudal is per 1 januari 2013 deelnemer van BsGW.
Belang
In algemeen bestuur is namens Leudal 1 wethouder afgevaardigd.
Bestuurlijk belang
Financieel belang
0
Bijdrage
€ 482
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2021
€ -/- 889
Vreemd vermogen
01-01-2021
€ 2.000
Eigen vermogen
31-12-2021
€ -/- 362
Vreemd vermogen
31-12-2021
€ 1.714
Resultaat
-€ 1.565
Ontwikkeling 2022
Beleidsverantwoording 2021
De beleidsdoelstellingen voor 2021 zijn gerealiseerd.Speerpunten voor 2022 zijn:
- het harmoniseren van processen en heffingsystematieken.
- het starten van de aanbesteding voor de nieuwe belastingapplicatie;
- het herijken van de kostenverdeelmethode;
- het aantal bezwaren / beroepen en daarmee samenhangende proceskosten proberen terug te dringen.
Risico's
- het aantal toenemende bezwaar- en beroepschriften en daarmee samenhangende proceskostenvergoeding vormt een risico. De verwachting is dat de bezwaren en de proceskosten de komende jaren blijven toenemen. BsGW heeft voor de nieuwe aanslagronde 2022 een tegen reclame campagne ingezet om de burgers te bewegen eerst contact met de BsGW op te nemen, alvorens de stap naar een NCNP wordt gemaakt.
Risicobeheer
- Verbonden partij Grenspark Maas-Schwalm-Nette
Grenspark Maas-Schwalm-Nette
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Het doel van het Grenspark is om van het landschappelijk waardevolle grensgebied één regionale grensoverschrijdende identiteit te maken. Dit gebeurt door de recreatieve mogelijkheden binnen de gebieden aan weerszijde van de grens te promoten en te verbeteren. Het coördineert en voert daartoe grensoverschrijdende projecten uit, o.a. met subsidies van de EU. Het levert een bijdrage aan programma 2.
Belang
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
€ 5.257
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2020
€ 48
Vreemd vermogen
01-01-2020
€ 144
Eigen vermogen
31-12-2020
€ 3
Vreemd vermogen
31-12-2020
€ 163
Resultaat
- € 51
Ontwikkeling 2022
Grenspark Maas-Swalm-Nette ontvangt jaarlijks van gemeente Leudal een bijdrage van 5.257 euro en voert hiervoor werkzaamheden uit op basis van de jaarlijks vastgestelde begroting. Hiervoor voert zij meer algemene werkzaamheden uit zoals het beheren van een tweetalige internetsite, Msn en Facebook waarmee zij informeert over vrijetijdsactiviteiten en projecten. Daarnaast is zij in 2021 gestart met een tweetal projecten:
- INTERREG V-A Natuur- en Bosbrandpreventie: Dit project heeft tot doel de Nederlands-Duitse samenwerking bij de preventie en bestrijding van onbeheersbare natuur- en bosbranden te verbeteren.
- People 2 People project Grensoverschrijdend Netwerk Ruiterroutes: Dit project heeft tot doel het ruiternetwerk in Midden-Limburg kwalitatief te verbeteren en te verbinden met/uit te breiden met het ruiternetwerk in het Duitse deel van het grenspark.Risicobeheer
Om risico’s in toekomstige jaren te beperken heet het Algemeen Bestuur besloten om een maximumplafonds van
€40.000 aan bestemmingsreserves in te stellen. Grenspark MSN levert een beperkt aantal producten en dienstverleningen, waardoor de bedrijfsvoering kwetsbaar is.
Een substantieel deel van de financiering van het Grenspark MSN hangt af van de subsidiëring door de provincie Limburg en de deelstaat NRW.
Deze zijn voor de periode 2019 tot eind 2022 geborgd.
Een verder risico is de afhankelijkheid van de realisatie van grensoverschrijdende projecten.
In praktische zijn werden werkzaamheden binnen de projecten beperkt door het uitbreken van de Covid-19 pandemie waardoor vertragingen zijn ontstaan
van het INTERREG V-A project Natuur-en Bosbandpreventie van Euregio Rijn-Maas Noord.
Eveneens is het reguliere grote aanbod aan evenementen in de grensregio in 2020 en 2021 geminimaliseerd.Om risico’s in toekomstige jaren te beperken heet het Algemeen Bestuur besloten om een maximumplafonds van
€40.000 aan bestemmingsreserves in te stellen. Grenspark MSN levert een beperkt aantal producten en dienstverleningen, waardoor de bedrijfsvoering kwetsbaar is.
Een substantieel deel van de financiering van het Grenspark MSN hangt af van de subsidiëring door de provincie Limburg en de deelstaat NRW.
Deze zijn voor de periode 2019 tot eind 2022 geborgd.
Een verder risico is de afhankelijkheid van de realisatie van grensoverschrijdende projecten.
In praktische zijn werden werkzaamheden binnen de projecten beperkt door het uitbreken van de Covid-19 pandemie waardoor vertragingen zijn ontstaan
van het INTERREG V-A project Natuur-en Bosbandpreventie van Euregio Rijn-Maas Noord.
Eveneens is het reguliere grote aanbod aan evenementen in de grensregio in 2020 en 2021 geminimaliseerd.Om risico’s in toekomstige jaren te beperken heet het Algemeen Bestuur besloten om een maximumplafonds van
€40.000 aan bestemmingsreserves in te stellen. Grenspark MSN levert een beperkt aantal producten en dienstverleningen, waardoor de bedrijfsvoering kwetsbaar is.
Een substantieel deel van de financiering van het Grenspark MSN hangt af van de subsidiëring door de provincie Limburg en de deelstaat NRW.
Deze zijn voor de periode 2019 tot eind 2022 geborgd. Een verder risico is de afhankelijkheid van de realisatie van grensoverschrijdende projecten.
In praktische zijn werden werkzaamheden binnen de projecten beperkt door het uitbreken van de Covid-19 pandemie waardoor vertragingen zijn ontstaan
van het INTERREG V-A project Natuur-en Bosbandpreventie van Euregio Rijn-Maas Noord.
Eveneens is het reguliere grote aanbod aan evenementen in de grensregio in 2020 en 2021 geminimaliseerd. - Verbonden partij Euregio Rijn-Maas-Noord
Euregio Rijn-Maas-Noord
Vestigingsplaats
Mönchengladbach
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Doel is het stimuleren, ondersteunen en coördineren van de regionale grensoverschrijdende samenwerking op de volgende gebieden: economische ontwikkeling, ruimtelijke ordening, opleiding en onderwijs, cultuur en sport, toerisme en recreatie, milieubescherming en afvalverwerking, natuurbehoud, rampenbestrijding, communicatie, openbare orde en veiligheid. De Euregio beheert tevens de verdeling van subsidiemiddelen INTERREG (vierde periode). Het levert een bijdrage aan programma 4.
Belang
Twee leden
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
€ 10
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2021
n.v.t.
Vreemd vermogen
01-01-2021
n.v.t.
Eigen vermogen
31-12-2021
n.v.t.
Vreemd vermogen
31-12-2021
n.v.t.
Resultaat
Ontwikkeling 2022
In 2020 is de Euregio visie 2030 vastgesteld die een leidraad biedt voor de koers van de Euregio de komende jaren. Dit gebeurt onder andere door een grenslandagenda, het grensinformatiepunt en financiering van projecten middels INTERREG-middelen.
Deze koers is nog steeds actueel.Risicobeheer
Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage.
- Verbonden partij Omnibuzz
Omnibuzz
Vestigingsplaats
Geleen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Omnibuzz heeft haar missie vertaald in enkele concrete doelstellingen:
Iedere doelgroep passend en tijdig vervoer bieden
Continu werken aan kwaliteitsverbetering
Hierbij aansluiten bij al ingezette kanteling in het sociale domein
Vervoersuitgaven beheersbaar houden
Vervoer kunnen blijven garanderen binnen de gemeentelijke begroting en grip op de interne organisatie.Belang
Alle deelnemende gemeenten hebben 1 stem in het algemeen bestuur
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
€ 531
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2021
€ 4.072
Vreemd vermogen
01-01-2021
€ 4.517
Eigen vermogen
31-12-2021
€ 4.242
Vreemd vermogen
31-12-2021
€ 3.626
Resultaat
€ 2.886
Ontwikkeling 2022
. Overleg met gemeenten over de invulling van de beheersmaatregelen die op gemeenteniveau kunnen afwijken. Dit betreft onder andere de budgetteringssystematiek, tariefstelling, toekenning van vervoersspecificaties, beperking maximale reisafstand en alle aanvullende maatwerkoplossingen;
· Verdere uitwerking van beheersmaatregelen op individueel gemeenteniveau, afhankelijk van besluitvorming gemeenten;
· Evalueren en eventueel heroverwegen van de beheersmaatregelen en de geldende interne kaders voor de dienstverlening (DVO);
· Doorontwikkelen en verbeteren van het product CVV en mogelijkheden voor maatwerk, met oog voor kwaliteit, beheersbaarheid van het vervoer en de realiteit in de vervoerssector (dreigende chauffeurstekorten);
· Onderzoek naar mogelijkheden voor prognoses van klant- en vervoersontwikkeling. Invulling geven aan verschillende onderzoeksaspecten van de onderlinge relatie tussen OV- en doelgroepenvervoer, waarvoor een overkoepelende notitie is opgesteld (position paper);
· Doorontwikkelen van het klantportaal en andere boekingssystemen die het reizen gemakkelijker maken en de efficiëntie van de bedrijfsvoering bevorderen;
· Doorontwikkelen van informatie- en kennismanagement binnen de organisatie en uitwisseling hiervan met deelnemende gemeenten en andere externe partijen;
· Structureel toetsen en controleren van de administratieve organisatie en het uitvoeren van een interne audit conform het goedgekeurde auditplan, zodat Omnibuzz te allen tijde in staat is om haar processen kritisch te beoordelen en waar nodig aan te passen;
· Structurele controle en bijsturen van resultaten en processen via grondige informatievoorziening, rapportages en risicomanagement binnen de planning & control cyclus.Risicobeheer
- Verbonden partij Regionale Uitvoerings Dienst (RUD) Limburg-Noord
Regionale Uitvoerings Dienst (RUD) Limburg-Noord
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Het doel van de vorming van de Gemeenschappelijke Regeling voor de Regionale Uitvoeringsdienst Limburg Noord (GR RUD LN) is om een hogere kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) te bereiken.
Belang
Bestuurlijk belang
Financieel belang
€ 0
Bijdrage
€ 78
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2021
€ 334
Vreemd vermogen
01-01-2021
€ 1.415
Eigen vermogen
31-12-2021
€ 211
Vreemd vermogen
31-12-2021
€ 807
Resultaat
€ 0
Ontwikkeling 2022
De belangrijkste prioriteiten voor de komende jaren zijn:
-de reeds bekende onderwerpen Omgevingswet,
- ketensamenwerking
- de aanpak op de inhoudelijke thema’s zoals bijvoorbeeld de wet kwaliteitsborging bouwen, energie, bodem en omgevingsveiligheid.
- de implementatie, inrichting en uitbouw van het gezamenlijke VTH-systeem.Na de zelfevaluatie in 2019 heeft het bestuur van de RUD LN besloten tot een aantal acties om de effectiviteit van de GR verder te verbeteren (Zie Bijlage 1: Schouders eronder, verbeteringen in governance bij de RUD Limburg Noord d.d. 18 september 2020). In maart 2021 bood de adviescommissie Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (commissie Van Aartsen) het rapport “Om de leefomgeving” aan. Hierin stelt de commissie dat verdere verbeteringen in het VTH-stelsel nodig zijn om schade voor het leefmilieu te beperken. Gestart is inmiddels met een eerste houtskoolschets, die in stappen tot een nieuwe blauwdruk voor
de RUD LN moet worden uitgewerkt. De RUD LN neemt hierbij de reeds in gang gezette acties vanuit de eigen evaluatie mee. Daarnaast houdt de RUD LN rekening met de werkzaamheden die de RUD LN vanuit de omgevingswet zal moeten doen om een goede uitvoering ervan te borgen. De verwachting is verder dat de gemeenschappelijke regeling voor de RUD LN op onderdelen herzien moet worden. Deels is dit actualisatie, mede vanwege de nieuwe WGR die onlangs is vastgesteld, deels komen uit de maatregelen (mogelijk) aanpassingen voort. De basis van een netwerkorganisatie met als werkgebied de regio Noord- en Midden-Limburg wordt hierbij gehandhaafd. Op 8 juli wil het AB derhalve een richtinggevend besluit nemen in haar vergadering van zodat alle partners daarna nog de ruimte hebben om in hun begroting van 2023 hiermee rekening te kunnen houden.Risicobeheer
De gemeenschappelijke regeling biedt voldoende mogelijkheden om het functioneren van de RUD-organisatie te optimaliseren en in te kunnen spelen op toekomstige ontwikkelingen zoals de Omgevingswet. De kosten van de GR zijn inzichtelijk waardoor de risico’s beperkt en voldoende beheersbaar zijn.
- Verbonden partij Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg-Noord (MGR)
Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg-Noord (MGR)
Vestigingsplaats
Venray
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
www.sociaaldomein-limburgnoord.nl
Doelstelling
Regionale samenwerking op het gebied van BW, MO en B&P op hoofdlijnen. Dit met als doel om:
• de continuïteit van voorzieningen voor BW, MO en B&P voor inwoners met complexe problematiek te waarborgen;
• de regionale aanpak van de doelgroep als bedoeld in de regiovisie te waarborgenBelang
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Ontwikkeling 2022
Risicobeheer
Overig
- Verbonden partij Samenwerking Midden-Limburg
Samenwerking Midden-Limburg
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Overig
Website
Doelstelling
Per 1-1-2015 is de Samenwerkingsovereenkomst Midden-Limburg van start gegaan middels een bestuursovereenkomst tussen de 7 Midden-Limburgse gemeenten.
Doel van de bestuursovereenkomst SML is:
• Het organiseren van een netwerkstructuur die voor bundeling
en coördinatie zorgt van projecten en trajecten op economisch,
sociaal en fysiek terrein
• Het in de overeenkomst bepaalde laat de publiekrechtelijke
positie en de bevoegdheden van overheden onverletBelang
Bestuurlijk belang
€ 0,60 per inwoner; proces en organisatiekosten
Financieel belang
Jaarlijkse bijdrage aan Roermond die de budgetten namens de regio beheert.
Bijdrage
€ 22
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2021
€ 76
Vreemd vermogen
nvt
Eigen vermogen
31-12-2021
€ 66
Vreemd vermogen
nvt
Resultaat
- € 9
Ontwikkeling 2022
De periode 2019/2020 is gebruikt om de samenwerking in het kader van SML met elkaar te evalueren. In 2021 is een nieuwe koers bepaald die is vastgelegd in de notitie SML 2.0 ‘Met focus en op maat’. Belangrijkste verandering in het kader van de doorstart van SML is het nieuw samengestelde Netwerkberaad. Voorheen bestond dit uit de burgemeesters, nu ook uit wethouders. De door de gemeenten in 2015 bij de start van SML gesloten bestuursovereenkomst is op onderdelen geactualiseerd en afgestemd op het koersdocument SML 2.0 en de nieuwe werkwijze.
De voornaamste wijziging is dat de nota ‘Midden-Limburg, verbindend hart van Limburg’ (regioparagraaf POVI) is toegevoegd als basis voor de samenwerking.
Samenwerking met ondernemers en samenwerking met andere gemeenten en organisaties in de regio is het uitgangspunt. Leudal is geen eiland. We hebben buurgemeenten, de provincie en de (Eu)regio nodig om sterk te staan in de veranderende economie. De Investeringsagenda Midden-Limburg is daarbij leidend.Risicobeheer
Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage aan proces- en organisatiekosten.
- Verbonden partij Ijzeren Rijn
Overig
Ijzeren Rijn
Vestigingsplaats
Venlo
Rechtsvorm
Overig
Website
Doelstelling
Gemeenten en instanties werken samen aan het creëren van zo veel mogelijk beïnvloedingsruimte om veiligheidsrisico's en aantasting van de leefbaarheid vanwege heringebruikname van het historische tracé van de IJzeren Rijn zo veel mogelijk te verminderen.
Belang
Bestuurlijk belang
Afhankelijk gesteld van gevergde noodzaak
Financieel belang
Bijdrage
0
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2021
nvt
Vreemd vermogen
01-01-2021
nvt
Eigen vermogen
31-12-2021
nvt
Vreemd vermogen
31-12-2021
nvt
Resultaat
Ontwikkeling 2022
In deze periode hebben geen ontwikkelingen plaatsgevonden in het dossier IJzeren Rijn. Het Samenwerkingsverband is niet actief geweest.
Risicobeheer
Het beschikbare budget bestaat uit het restant van een aantal incidentele bijdragen uit het verleden van de samenwerkende partners. Het budget wordt beheerd door de RMO coördinator Midden-Limburg bij de gemeente Roermond.
Stichting / Vereniging
- Verbonden partij Keyport 2020
Stichting / Vereniging
Keyport 2020
Vestigingsplaats
Weert
Rechtsvorm
Stichting / Vereniging
Website
Doelstelling
Keyport 2020 is de samenwerking tussen ondernemers, overheid en onderwijs (triple helix), een manier van werken om de economische structuur in en voor de regio te versterken. Keyport 2020 bundelt en regisseert de krachten van ondernemers, overheid, onderwijs en kennisinstellingen en fungeert als de centrale visie waarin de drie partijen zich herkennen.
Belang
Bestuurlijk belang
bijdrage € 2,47 per inwoner
Financieel belang
Jaarlijkse bijdrage die door Keyport conform Routeplan 2021-2024/begroting wordt gebruikt voor met name projecten.
Bijdrage
€ 88
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2021
€ 79
Vreemd vermogen
01-01-2021
1.030
Eigen vermogen
31-12-2021
€ 95
Vreemd vermogen
31-12-2021
€ 1.303
Resultaat
€ 95
Ontwikkeling 2022
De voor de uitvoering van het Routeplan 2021-2024 gevraagde bijdrage per inwoner is voor de jaren 2021-2022 bevroren op het huidige niveau, zijnde € 2,47. Er volgt in 2022 een tussentijdse evaluatie waarna met de gemeenten het gesprek zal worden aangegaan over de financiering van Keyport voor de jaren 2023-2024. Er zijn weer diverse nieuwe projecten opgestart door Keyport. Steeds meer Leudalse bedrijven nemen deel aan een of meer projecten. Aan het project Indusym, een project om bedrijven te helpen starten met duurzaam ondernemen op een manier die hun businessmodel versterkt, is in 2021 door de BIZ Ittervoort deelgenomen. Via de BIZ hebben meer dan 25 bedrijven meegedaan.
Risicobeheer
Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage aan proces- en uitvoeringsmiddelen.
- Verbonden partij Routebureau Midden-Limburg
Routebureau Midden-Limburg
Vestigingsplaats
Venlo
Rechtsvorm
Stichting / Vereniging
Website
Doelstelling
• Het Routebureau staat garant voor een kwalitatief hoogstaand
en actueel fietsknooppuntennetwerk.
• Het routebureau zorgt voor goede ontsluiting van
routeinformatie naar de promotie-organisaties.
• Uniformiteit in bewegwijzering.
• Het tegengaan van verrommeling van het landschap.
• Vergaren van informatie omtrent routes
• Initiëren van vernieuwing en gezamenlijke aanpak in
Noord- en Midden-LimburgBelang
Bestuurlijk belang
€ 0,41 per inwoner per 01-01-2020
Financieel belang
Bijdrage
€ 15.000
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2020
€ 46
Vreemd vermogen
01-01-2020
€ 227
Eigen vermogen
31-12-2020
€ 82
Vreemd vermogen
31-12-2020
€ 178
Resultaat
€ 35
Ontwikkeling 2022
Het Routebureau Noord- en Midden-Limburg heeft zich in 2021 in het algemeen ingezet voor de volgende doelstellingen:
- garant staan voor kwalitatief hoogstaande routenetwerken, die steeds aan de eisen van de tijd voldoen;
- zorg dragen voor goede ontsluiting van route informatie naar de promotieorganisaties, zodat het gebruik van recreatieve routes door bewoners en dag- en verblijfstoeristen bevorderd wordt.De werkzaamheden bestaan o.a. uit het onderhouden en beheren van het fietsknooppuntennetwerk, coördineren van wijzigingen in deze routes, organiseren van een goede klachtenprocedure voor gebruikers van bovenstaande fietsroutes en het rapporteren hierover aan betrokken instanties, uitgeven van kaartmateriaal voor het fietsknooppuntennetwerk, onderhouden van de website routebureaulimburg.nl waarop het netwerk getoond wordt, enz.
Risicobeheer
De algemene reserve dient ter dekking van incidentele posten.
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
- Verbonden partij Ontwikkelingsmaatschappij Midden-Limburg BV
Ontwikkelingsmaatschappij Midden-Limburg BV
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Ontwikkelingsmaatschappij (OML) heeft tot doel namens de aandeelhoudende gemeenten om het vestigingsklimaat te verbeteren en de regionale economische structuur te versterken. Zij doet dit door:
• Ontwikkeling van bedrijventerreinen/verkoop van bedrijfskavels
• Beheer bedrijventerreinen
• Herstructurering van bedrijventerreinen
• Advies en begeleidingBelang
Bestuurlijk belang
Aandelenkapitaal
Financieel belang
€ 2.483
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2021
€ 19.804
Vreemd vermogen
01-01-2021
€ 13.638
Eigen vermogen
31-12-2021
€ 21.441
Vreemd vermogen
31-12-2021
€ 4.370
Resultaat
- € 1.636
Ontwikkeling 2022
OML werkt verder aan de realisatie van Multifunctioneel en Duurzaam Bedrijvenpark Zevenellen.
Hierbij hebben wij aandacht voor economische ontwikkelingen én leefbaarheid. Daarbij gaan wij voor samenspel met de samenleving. Tegelijkertijd hebben we ook ‘gewoon’ de wet te handhaven. Die bepaalt het kader, waarmee we met z’n allen van doen hebben: de gemeente, de provincie, de nieuw vestigers, omwonenden, dorpsraden, vertegenwoordigers van flora en fauna, recreatie & toerisme en anderen.Ook de herontwikkeling van de haven is belangrijk in dit kader vanwege het stimuleren van de zogeheten modal shift: vervoer over water in plaats van over de weg. In nauwe samenwerking met de provincie via de havensamenwerking Blue Ports Limburg is een Europese CEF subsidie-aanvraag ingediend voor de herontwikkeling van de haven.
Nagenoeg alle kavels op Bedrijvenpark Zevenellen zijn uitgegeven dan wel in optie genomen.
OML heeft op bedrijventerrein Windmolenbos in Haelen de laatste vrije bedrijfskavels verkocht.OML BV wil haar bijdrage blijven leveren aan de versterking van de economische ontwikkeling van Midden-Limburg en is daarvoor afhankelijk van externe financiering. De financieringsovereenkomst die afliep op 31 december 2021 is verlengd.
2022 is het laatste jaar van het huidige Ondernemingsplan 2018-2022. De voorbereiding voor een nieuw ondernemingsplan 2022-2026 zijn gestart.
Risicobeheer
De exploitatie wordt sterk beinvloedt door de ontwikkelingen in de commerciële vastgoedsector. Coronacrisis heeft nagenoeg geen impact gehad.
- Verbonden partij CSV Amsterdam BV
CSV Amsterdam BV
Vestigingsplaats
Den Bosch
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Op 9 mei 2014 is de naam van Claim Staat Vennootschap B.V. gewijzigd in CSV Amsterdam B.V.. De statuten zijn gewijzigd zodat de nieuwe organisatie nu drie doelstellingen vervult:
a. Namens de verkopende aandeelhouders van Essent een
eventuele schadeclaimprocedure voeren tegen de Staat
als gevolg van de WON;
b. Namens de verkopende aandeelhouders eventuele
garantieclaim procedures voeren tegen RECYCLECO B.V.
(“Waterland”);
c. Het geven van instructies aan de Escrow-agent wat betreft het
beheer van het bedrag dat op de Escrow-rekening n.a.v.
verkoop Attero is gestort.Belang
Bestuurlijk belang
0,60338%
Financieel belang
€ 0
Bijdrage
Nvt.
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2021
€ 393
Vreemd vermogen
01-01-2021
€ 27
Eigen vermogen
31-12-2021
€ 312
Vreemd vermogen
31-12-2021
€ 23
Resultaat
- € 43
Ontwikkeling 2022
De activiteiten van de vennootschap betreffen het oprichten, het besturen en het financieren van deelnemingen,
het verstrekken van adviezen en het verlenen van diensten aan ondernemingen, het lenen en uitlenen van
gelden, het verstrekken van garanties en het verbinden van vennootschappen, het verhandelen van valuta,
effecten en vermogenswaarden in het algemeen en alles wat met vorenstaande verband houdt of daartoe
bevorderlijk kan zijn, in de ruimste zin van het woord.Risicobeheer
De onderneming maakt in de normale bedrijfsuitoefening gebruik van financiële instrumenten, die in de balans als
activa en passiva zijn verantwoord. Over de in de balans opgenomen financiële instrumenten loopt de onderneming rente- en
kredietrisico. De onderneming maakt geen gebruik van afgeleide financiële instrumenten om deze risico's af te
dekken. De beheersing van het renterisico is in principe gebaseerd op financiering van vaste activa en een deel van de
vlottende activa met eigen vermogen, voorzieningen en langlopende schulden. - Verbonden partij Enexis NV
Enexis NV
Vestigingsplaats
Den Bosch
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Enexis beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,7 miljoen huishoudens, bedrijven en overheden. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt.
De vennootschap heeft ten doel het realiseren van een duurzame energievoorziening door state of the art dienstverlening en netwerken en door regie te nemen in innovatieve oplossingen. Dit om de energietransitie te versnellen én excellent netbeheer uit te voeren.Deze doelen worden gerealiseerd op basis van de volgende strategieën:
• Netwerk en dienstverlening tijdig gereed voor veranderingen in de energiewereld;
• Betrouwbare energievoorziening;
• Excellente dienstverlening: hoge klanttevredenheid en verlaging kosten;
• Samen met lokale partners Nederlandse klimaatdoelen realiseren;
• Innovatieve, schaalbare oplossingen om de energietransitie te versnellen.De provincie tracht met haar aandeelhouderschap in Enexis de publieke belangen te behartigen. De infrastructuur voor energie is een vitaal onderdeel voor onze economie en voor onze samenleving.
Belang
Bestuurlijk belang
dividend € 736.000 (903.150 aandelen); 0,60338%
Financieel belang
€ 0
Bijdrage
Nvt.
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2021
€ 4.116.000
Vreemd vermogen
01-01-2021
€ 4.635.000
Eigen vermogen
31-12-2021
€ 4.241.000
Vreemd vermogen
31-12-2021
€ 5.154.000
Resultaat
€ 199.000
Ontwikkeling 2022
In 2022 wordt het strategisch beleid geactualiseerd (AVA april 2022). Enexis stelt zichzelf de volgende missie: ‘Wij brengen mensen steeds meer duurzame energie. Dat doen we door mede richting te geven aan het energiesysteem van de toekomst en door slim te investeren in betrouwbare energie en infrastructuur. Zo houden we de energietransitie haalbaar en betaalbaar.’
Deze missie komt voort uit maatschappelijke ontwikkelingen die een materiële impact op Enexis hebben: klimaatverandering & energietransitie; participatie en vertrouwen in instituties (burgers willen meer invloed op hun directe leefomgeving); digitale transformatiesRisicobeheer
- Verbonden partij Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
Vestigingsplaats
Borssele
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Onderdeel van Essent was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteits Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), o.a. eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Het bedrijf Delta NV uit Zeeland heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE bij de rechter aangevochten. Er liepen zowel een kort gedingprocedure als bodemprocedure. Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV (“PBE”) had het 50% belang in EPZ bij Energy Resources Holding (ERH) ondergebracht.
In 2010 is op gezamenlijk initiatief van de aandeelhouders van PBE en de provincie Zeeland als belangrijkste aandeelhouder van Delta een bemiddelingstraject gestart om het geschil tussen partijen op te lossen. In 2011 is dit bemiddelingstraject succesvol afgerond. Op 30 september 2011 is, 2 jaar na de verkoop van de aandelen Essent, ERH alsnog geleverd aan RWE. PBE blijft bestaan met een beperkt takenpakket. PBE zal de zaken afwikkelen die uit de verkoop voortkomen. Daarnaast is PBE verplichtingen aangegaan in het kader van het Convenant borging publiek belang kerncentrale Borssele uit 2009 die nopen tot voortbestaan van PBE in afgeslankte vorm. Hiermee is een termijn van 8 jaar na verkoop gemoeid. Na een statutenwijziging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 14 december 2011 is de inrichting van PBE aangepast naar de status van een SPV, vergelijkbaar met o.a. Verkoop Vennootschap.Belang
Bestuurlijk belang
Financieel belang
€ 63
Bijdrage
Nvt.
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2021
€ 1.569
Vreemd vermogen
01-01-2021
€ 20
Eigen vermogen
31-12-2021
€ 1.532
Vreemd vermogen
31-12-2021
€ 7
Resultaat
€ -37
Ontwikkeling 2022
De activiteiten van de vennootschap betreffen:
- distributie van elektriciteit en gasvormige brandstoffen via leidingen;
- distributie en/of productie van elektrische- en andere vormen van energie;
- houdster- en financieringsmaatschappij.Risicobeheer
De onderneming maakt in de normale bedrijfsuitoefening gebruik van financiële instrumenten, die in de balans als
activa en passiva zijn verantwoord. Over de in de balans opgenomen financiële instrumenten loopt de onderneming rente- en
kredietrisico. De onderneming maakt geen gebruik van afgeleide financiële instrumenten om deze risico's af te
dekken. De beheersing van het renterisico is in principe gebaseerd op financiering van vaste activa en een deel van de
vlottende activa met eigen vermogen, voorzieningen en langlopende schulden. - Verbonden partij Bank Nederlandse Gemeenten
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
De gemeente Leudal bezit 143.052 aandelen die dividendopbrengsten genereren. Gemeente Leudal ziet haar aandelenbezit als een duurzame belegging.Belang
Bestuurlijk belang
0,26%
Financieel belang
€ 354
Bijdrage
n.v.t.
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2021
€ 5.097
Vreemd vermogen
01-01-2021
€155.262
Eigen vermogen
31-12-2021
€ 5.062
Vreemd vermogen
31-12-2021
€ 143.995
Resultaat
€ 236
Ontwikkeling 2022
De BNG Bank streeft niet naar winstmaximalisatie, maar naar
maatschappelijke impact en een redelijk rendement voor de
aandeelhouders.Risicobeheer
Het risicobeheer van BNG Bank is
gericht op het handhaven van een veilig risicoprofiel
- Verbonden partij Nazorg Limburg
Nazorg Limburg
Vestigingsplaats
Maastricht
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Bodemzorg Limburg was van 1994 tot 1997 onderdeel van Afvalverwijdering Limburg (AVL). Per december 1997 bestaat Bodemzorg Limburg als zelfstandige organisatie met de gemeenten in Limburg als aandeelhouders. Wij hebben géén commerciële doeleinden, maar geven invulling aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid van onze aandeelhouders. Namens hen heeft Bodemzorg Limburg de ‘eeuwigdurende’ zorg voor 15 stortplaatsen op zich genomen.
Belang
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
€ 10
Financieel
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
Resultaat
n.v.t.
Ontwikkeling 2022
De nazorg van voormalige stortplaatsen (Navos-locaties) vindt plaats op locaties waar het storten (ruim) voor 1996 is beëindigd en waarvoor geen geldende milieuvergunning (meer) voorhanden is. Uit diverse onderzoeken naar Navos-locaties blijkt dat er honderden locaties in de provincie Limburg zijn.
De Provincie Limburg heeft onderzoek verricht naar locaties met mogelijke humane risico's. Deze blijken er niet te zijn.Vanaf 2015 wordt bij veel locaties onderzocht of er sprake is van mogelijke schadelijke effecten op natuur en grondwater.
Risicobeheer
Gesloten stortplaatsen vormen een potentieel risico voor bodemverontreiniging. Naast een milieu hygiënisch risico leidt een nieuwe bodemverontreiniging ook tot een financieel risico. Dit risico wordt beheerst door milieu hygiënische maatregelen te nemen zoals boven- en onder-afdichtingen bij de meest milieugevaarlijke stortplaatsen. Daarnaast vindt monitoring van het grondwater en beheer plaats.
Mochten zich substantiële financiële kostenposten voordoen, zoals het tegengaan van een onverwachte verspreiding van verontreiniging, reparatie van de bovenafdichting of herstel van niet functionerende voorzieningen, dan is hiervoor in de totale nazorgvoorziening van Bodemzorg Limburg een risicobedrag gereserveerd.
Het vermogen van Bodemzorg Limburg om de stortplaatsen te beheren, is in het verleden opgebouwd door de inzameling van afval in opdracht van alle Limburgse gemeenten. Alle directe en indirecte kosten moeten in principe betaald worden uit het rendement van het opgebouwde vermogen, aangevuld met eventuele inkomsten van de stortlocaties (pacht/huur/ energiewinning). Het vermogen is voor een deel belegd in aandelen conform de Wet FIDO (Financiële investeringen door decentrale overheden).
Het risico bestaat dat de jaarlijkse opbrengsten lager zijn dan de jaarlijkse lasten. In de afgelopen jaren is dit veroorzaakt door de krediet-crisis en de lage rentestand. Ongeveer 9 jaar geleden is besloten dat elke gemeente, voor een periode van 10 jaar, een jaarlijkse extra bijdrage van 25 eurocent per inwoner stort.
De financiële controle wordt door de accountant uitgevoerd en de uitkomsten worden gerapporteerd aan de raad van commissarissen.
Vervolgens wordt jaarlijks een rapport opgesteld en voorgelegd aan de aandeelhouderscommissie, waarna ook de afzonderlijke gemeenten op de financiële ontwikkelingen toezien. In 2019/2020 inventariseert Bodemzorg Limburg welke gesloten stortplaatsen de Limburgse gemeenten eventueel nog aan Bodemzorg Limburg overdragen.
Na de inventarisatie zullen de financiële consequenties hiervan in beeld worden gebracht en worden deze voorgelegd in de Algemene Aandeelhoudersvergadering 2020. Daarnaast is Bodemzorg Limburg voornemens om zonneparken te exploiteren op enkele gesloten stortplaatsen. - Verbonden partij Waterleidingmaatschappij
Waterleidingmaatschappij
Vestigingsplaats
Maastricht
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Het voorzien van zuiver, helder en betrouwbaar drinkwater tegen een zo laag mogelijke prijs.
Belang
Deelname in vergadering van aandeelhouders
Bestuurlijk belang
13 van in totaal 500 aandelen ad € 4.538
Financieel belang
€ 59
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2020
€ 215
Vreemd vermogen
01-01-2020
€ 395
Eigen vermogen
31-12-2020
€ 221
Vreemd vermogen
31-12-2020
€ 397
Resultaat
€ 6
Ontwikkeling 2022
In het kader van tarieftoezicht voldoet WML aan het wettelijk kader voor de totstandkoming van de drinkwatertarieven
Risicobeheer
Risicomanagement en auditing zijn onderdeel van de reguliere planning & control cyclus van de organisatie. Jaarlijks wordt gerapporteerd over risico’s en het bestaan en de werking van beheersmaatregelen.
Door enerzijds de vraag om risicobeheersing vanuit de maatschappij, diverse ontwikkelingen en anderzijds de vraag vanuit de eigen WML-organisatie blijft er een behoefte aan controle en aantoonbare beheersing van risico’s. Om aan deze vraag te voldoen zijn de afgelopen jaren binnen WML-instrumenten ontwikkeld en maatregelen getroffen om risico’s voor de bedrijfsvoering van WML te mitigeren.