Dienstverlening

Kwaliteit

Wat hebben we ervoor gedaan?

Werken aan Kwaliteit
In 2021 is een groeimodel ontwikkeld en uitgewerkt om organisatie breed te gaan werken aan kwaliteit. Het traject omvat zowel trainingen op drie niveau 's van leanmanagement(Leidinggevende, Green en Yellow Belt) als concrete beschrijvingen en optimalisaties van een aantal geprioriteerde processen. De opdracht is aanbesteed en gegund. In 2022 start de concrete uitrol van dit voorstel.

Transformatie burgerzaken
Medio 2019 is een start gemaakt met de transformatie burgerzaken. De transformatie burgerzaken is een langdurige organische ontwikkeling van team burgerzaken, waarbij stapsgewijs wordt gebouwd aan uitbreiding van kennis, expertise en verdere digitalisering. Dit alles met als doel toekomstbestendige, klantgerichte en kwalitatief hoogwaardige dienstverlening te blijven verlenen.

De transformatie richtte zich in 2021 op vier hoofdonderdelen:

  • Geïnvesteerd in het verder digitaliseren en automatiseren van de burgerzaken vak applicatie, onder andere groene verhuizing en het automatisch verwerken van een verhuisaangifte waar geen bijzondere omstandigheden zijn.
  • Gebouwd aan het collectief uitbreiden van kennis en expertise voor medewerkers vanuit de leerlijnen van de NVVB (nederlandse vereniging voor burgerzaken), onder andere de algemene Wet bestuursrecht en gegevensverwerking en privacy.
  • Eerste stap gezet met de vaardigheidsmodule dienstverlening, gericht op het uitbreiden van persoonlijke vaardigheden ten behoeve van het klantcontact.
  • Koppeling met het zaaksysteem tot stand gebracht zodat de uitgevoerde werkprocessen vanaf 3 januari 2022 archief waardig bewaard worden en terug vindbaar zijn.

De Omgevingswet
De Omgevingswet heeft als motto: “ruimte voor ontwikkeling, waarborgen voor kwaliteit”. Daarvoor gelden vier (verbeter)doelen: 1) Inzichtelijk omgevingsrecht, 2) Leefomgeving centraal, 3) Ruimte voor lokaal maatwerk en 4) Snellere besluitvorming. De wet stelt daarmee geen minimale eisen aan het niveau van Dienstverlening, maar dienstverlening is door deze doelen als rode draad verweven door alle instrumenten, processen en werkwijze. De implementatie van de Omgevingswet raakt daarmee diverse programma’s.
Op het gebied van dienstverlening is vooral van belang dat door de inrichting van de ‘Nieuwe initiatieventafel’ een meer integrale beoordeling van initiatieven, in een vroeg stadium, plaatsvindt. De initiatiefnemer heeft hierdoor sneller duidelijkheid. De initiatiefnemer hoeft ook niet meer zelf langs afdelingen of beleidsvelden, maar krijgt één reactie vanuit de gemeente.

Meer proactief beheer en onderhoud van de openbare ruimte
Vanuit de in 2020 uitgevoerde pilot is vanaf medio 2021 gewerkt met een wijktoezichthouder per rayon. De gewenste integrale afstemming tussen de diverse beheeronderdelen en de uitvoering is hiermee geborgd. Zo is extra aandacht gegeven aan omvormingen waar onderhoud niet meer adequaat is. Vanuit het meldingen systeem vond maandelijks een a selectieve schouw plaats om de beeldkwaliteit te meten en waar nodig bij te sturen. In diverse kernen van Leudal zijn in nauwe samenwerking en afstemming met de aanwonenden herinrichtingen en/of reconstructies gerealiseerd.

Eind 2021 is gestart met het actualiseren van het inmiddels verouderde meldingensysteem. Hierdoor kan medio 2022 beter gereageerd worden op de meldingen van inwoners en bedrijven.

Digitaliseren Subsidieaanvraagtraject
In 2021 is het proces van digitaliseren van het subsidieaanvraagtraject voor burgers en ambtenaren voortgezet en wordt naar verwachting in kwartaal 1 van 2022 afgerond.

Wat heeft dat gekost?

Hoogwaardige kwaliteit dienstverlening

(bedrag x 1.000)

Primitieve begroting 2021

Begroting na wijziging 2021

Geboekt 2021 t/m periode

Realisatie - begroting

Lasten

Burgerzaken

114

185

60

-125

Baten

Burgerzaken

0

0

0

0

Mutatie reserves

0

-86

39

125

Burgerzaken
Voor de transformatie burgerzaken is geld aangevraagd bij de resultaatbestemming in 2019. Door het meerjarige karakter van deze transformatie wordt het restant meegenomen via de gecommitteerde reserve naar 2022, zoals besloten bij de 2e raadsrapportage 2021.

Ten aanzien van de toegankelijkheid is incidenteel en structureel geld aangevraagd. Het incidentele gedeelte is nog niet volledig benut. Om een goede start te maken met de toegankelijkheid en de bijbehorende trainingen wordt het restant meegenomen via gecommitteerde reserve naar 2022, zoals besloten bij de 2e raadsrapportage 2021.

Deze pagina is gebouwd op 06/28/2022 14:45:18 met de export van 06/28/2022 14:35:16