Leefomgeving

Economie

Wat hebben we ervoor gedaan?

COVID-19
Het behouden en creëren van een goed vestigingsklimaat voor werkgevers is een doelstelling ingegeven door de situatie voor COVID-19. De laatste twee jaar is het accent vooral gelegd op de vitaliteit van de economie en het terugkomen op het groeipad van voor de crisis.

Bij de uitbraak van de coronacrisis begin 2020 is daarom een zogeheten Taskforce Corona Midden-Limburg opgericht. Om de herstart van de economie te faciliteren en problemen aan te pakken, besloten gemeenten UWV, werkgevers- en werknemersorganisaties en onderwijs in de Arbeidsmarktregio Midden-Limburg hun krachten te bundelen. In maart 2021 is het plan “Met veerkracht uit de crisis” vastgesteld. Het plan bestrijkt de periode 2021-2023 en beoogt Midden-Limburg terug te brengen op het groeipad van vóór de coronacrisis. Het plan zet in op zes speerpunten:

  • Circulaire economie
  • Leven Lang Ontwikkelen
  • Mobiele arbeidsmarkt
  • Aantrekken en behoud van jong talent
  • Voorkomen en bestrijden van jeugdwerkloosheid
  • Steun voor ondernemers

Met de uitvoering van het plan is een budget van meer dan € 10 miljoen gemoeid.

Economische agenda
Lokaal zetten we in op de economische agenda. De economische agenda legt de focus op het vinden en binden van arbeidskrachten, maar doet meer. Uitgangspunt in de agenda is dat wij aansluiten bij het regionale bedrijfsleven, kennisinstellingen en (boven)regionale overheden en dat wij verbinding zoeken met bestaande programma’s en projecten op lokaal niveau. De economische agenda heeft een dynamisch karakter: voor een deel van de onderwerpen geldt dat de uitvoering al begonnen is of op het punt staat te beginnen. De verschillende onderwerpen worden in eigen tempo worden uitgevoerd en doorontwikkeld. Dit tempo wordt bepaald door de betrokken partners. Zij moeten ook de tijd en ruimte hebben om aan de slag te zijn met deze projecten. Niet alles kan tegelijk.

Het realiseren van de agenda is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van gemeente, ondernemers en onderwijs in Leudal en omgeving. In 2021 is de financiële ruimte gecreëerd om als gemeente de economische ontwikkeling van Leudal te versterken. Door het creëren van duidelijke kaders en financiële ruimte nemen wij onze verantwoordelijkheid. Via gerichte plannen, die aansluiten op de economische agenda en in samenwerking met inwoners, ondernemers of partners tot stand komen, wordt dit verder uitgewerkt.

Accountmanagement
In 2021 werd via accountmanagement meer en beter samengewerkt met ondernemers. Via de omgevingsdialoog wordt daarbij ook de omgeving betrokken. Doelen van de ondernemers en wensen van inwoners worden zo gekoppeld aan gemeentelijke beleidsambities. Deze werkwijze staat nog in de spreekwoordelijke kinderschoenen, maar biedt de opmaat naar een gedeeld toekomstbeeld voor een omgeving of een sector.

Dat het Leudal’s vestigingsklimaat aantrekkelijk is voor bedrijven blijkt uit de verkoop van bedrijfskavels. Nagenoeg alle bedrijfskavels op de bedrijventerreinen zijn verkocht.

Wat heeft dat gekost?

Aantrekkelijk voor werkgevers

(bedrag x 1.000)

Primitieve begroting 2021

Begroting na wijziging 2021

Geboekt 2021 t/m periode

Realisatie - begroting

Lasten

Infra bedrijven

302

333

394

61

Ondersteuning bedrijvigheid

214

237

205

-32

Baten

Infra bedrijven

-217

-315

-310

5

Ondersteuning bedrijvigheid

-44

-110

-99

11

Mutatie reserves

-21

69

76

7

Economische samenwerking
Het budget voor onder andere onderzoekskosten Zevenellen. Betreft betaling in het kader van het geurbeleid.  Er is € 14.000 minder aan kosten geweest dan begroot.

Markten
De baten van de marktgelden zijn lager dan begroot, namelijk € 10.000. Dit is te verklaren doordat bij de aanslagoplegging abusievelijk de tarieven 2020 zijn gehanteerd. Vanwege het ontbreken van een nieuw feit (artikel 16 Algemene wet inzake rijksbelastingen) is het niet mogelijk om navorderingsaanslagen op te leggen.  

Deze pagina is gebouwd op 06/28/2022 14:45:18 met de export van 06/28/2022 14:35:16