Paragrafen

Bedrijfsvoering

Het belang van informatie neemt elk jaar verder toe - en dat vraagt ook van een gemeentelijke organisatie om informatie op een goede en prettige manier te verwerken. Dienstverlening kan immers enkel efficiënt plaatsvinden als de informatievoorziening op orde is. Ook in 2021 zijn stappen gezet om de informatievoorziening voor de komende jaren verder te ontwikkelen.

Visie
De meerjarenvisie op Informatievoorziening (IV) en ICT voor de periode 2021 – 2025 is in augustus vastgesteld. Deze visie is mede opgesteld door medewerkers vanuit de verschillende vakgebieden, ondersteund door externe expertise. Er is een start gemaakt met het vertalen van de visie op IV en ICT naar de diverse activiteiten die nodig zijn om de visie te na te leven. Deze activiteiten zullen hun aanvang in 2022 vinden.

Landelijke standaarden
Gemeente Leudal heeft verdere stappen gezet om in 2021 meer te werken met landelijke standaarden. Diverse applicaties zijn opnieuw aanbesteed of zitten in een vergevorderd stadium van aanbesteden. Zo is in 2021 het sociale intranet aanbesteed en gaat in 2022 live. Medio 2021 is gestart met de vervanging van het huidige financiële informatiesysteem middels een Europese aanbesteding. Het financiële informatiesysteem zal naar verwachting 1 januari 2023 in gebruik worden genomen. Bij deze aanbestedingen is rekening gehouden met pijlers uit de visie op IV en ICT. Hierbij denken we aan de keuze voor Cloud applicaties en aandacht voor standaard koppelvlakken en Common Ground.

Thuiswerken en hybride werken
In de afgelopen twee jaar is door veel ambtenaren vanuit huis gewerkt. Door verplicht thuiswerken hebben we ervaringen opgedaan die gebruikt zijn om het beleid hybride werken (zowel op kantoor als thuis) op te stellen. Dit beleid hybride werken zal in 2022 ingevoerd worden.

Informatiebeveiliging
Met het vertrek van de Chief Information Security Officer (CISO) is in 2021 een stagnatie geweest binnen de stapsgewijze groei van de organisatie rondom informatiebeveiliging. Met het inhuren van een waarnemend CISO (dit in verband met moeite rondom het werven van een geschikte kandidaat) zijn alle wettelijke verplichtingen uitgevoerd binnen de gestelde termijnen. Eind 2021 zijn een nieuwe (CISO) en Privacy Officer (PO) gestart in een samenwerking met gemeente Weert.

In 2021 zijn 27 beveiligingsincidenten gemeld, waarvan 7 datalekken. Op basis van deze incidenten zijn structurele maatregelen binnen de organisatie genomen, waaronder het aanpassen van het wachtwoordbeleid. Daarnaast zijn de risico’s aangepakt om de gevolgschade te mitigeren of te voorkomen.

Er zijn 2 DPIA’s uitgevoerd. Op basis van de aanbevelingen uit de DPIA’s wordt gewerkt aan het invoeren van de maatregelen zodat de risico’s teruggebracht worden naar een aanvaardbaar niveau.

ENSIA-verantwoording
De ENSIA-verantwoording over 2021, is voor DigiD en Suwinet succesvol afgerond, waarbij er aan één norm voor DigiD niet voldaan is. De verbetering is direct opgepakt om ervoor te zorgen dat de gemeente Leudal voldoet op alle normen. Naast de zelfevaluatie en de externe audit informatiebeveiliging gericht op de beveiligingsnormen van DigiD en Suwinet, zijn ook zelfevaluaties uitgevoerd op de basisregistraties BAG, BGT en BRO over 2021.

  • Voor de BAG scoorde Leudal in totaliteit 78% en voldoet daarmee aan de gestelde norm van 75%
  • Voor de BGT scoorde Leudal in totaliteit 90% en voldoet daarmee aan de gestelde norm van 75%
  • Voor de BRO scoorde Leudal in totaliteit 88% en voldoet daarmee aan de gestelde norm van 60%

Voor het proces en zelfevaluatie BRP & Reisdocumenten, heeft de gemeente Leudal een score gehaald van 100%. De zelfevaluatie BRP & Reisdocumenten geeft het beeld dat de gemeente voldoet aan de wettelijk gestelde (norm) eisen. De administratieve kwaliteit van de BRP wordt getoetst door het invullen van een door het ministerie van BZK beschikbare gestelde vragenlijst Domein in de Kwaliteitsmonitor en gemeente brede informatieveiligheidsvragen die gesteld worden in de ENSIA-tool (gemeentelijke CISO/ENSIA-coördinator).

  • Resultaat vragenlijst Domein Kwaliteitsmonitor 100%
  • Resultaat vragenlijst ENSIA 100%

Informatiebeheer inrichten
Heel 2021 heeft in het teken gestaan van het inrichten van het informatiebeheer. Bepaald is welke zaken binnen Leudal uitgevoerd worden en wie welke zaken uitvoert. Dit is allemaal vastgelegd in het informatiebeheersysteem iNavigator. De gegevens van iNavigator zijn gekoppeld aan het zaaksysteem JOIN. Dit zaaksysteem is in de testomgeving ingericht en getest. Waarna eind 2021 gestart is met de voorbereidingen van de implementatie die in 2022 zal volgen.
Ook is een leverancier geselecteerd die de gemeente Leudal zal helpen bij het implementeren van het kwaliteits- en procesmatig denken. Hiermee willen wij de organisatie efficiënter maken en onze inwoners en ondernemers beter bedienen.

Deze pagina is gebouwd op 06/28/2022 14:45:18 met de export van 06/28/2022 14:35:16