Wat hebben we ervoor gedaan?
Het Gemeentelijk Verkeer en Vervoer Plan (GVVP) van de gemeente Leudal inclusief uitvoeringsprogramma is vastgesteld in 2015 en liep in 2020 af. Vanwege de einddatum van het Uitvoeringsprogramma en de vaststelling van een Mobiliteitsvisie in 2022 is ter overbrugging van deze periode uitvoering gegeven aan een programma van infrastructurele projecten in het kader van de verkeersveiligheid en bereikbaarheid. Denk hierbij aan het landbouwroutenetwerk, de Beegderweg in Horn, het kruispunt Parallelweg-Bosstraat-Schoorstraat in Baexem, kruispunt Staldijk-Boerderijweg in Heibloem en nieuwe bushaltes aan de Oude Trambaan in Heythuysen.
Het nieuwe Mobiliteitsplan is opgesteld, omdat volgens de Planwet Verkeer en Vervoer de gemeente moet zorg dragen voor het voeren van een samenhangend en uitvoeringsgericht verkeers- en vervoersbeleid, dat richting geeft aan de te nemen besluiten aangaande verkeer en vervoer. De Mobiliteitsvisie geeft hier richting aan.
De visie draagt uit dat mobiliteit meer moet zijn dan een set aan infrastructurele maatregelen. Mobiliteit is (een van) de sleutel(s) tot leefbare kernen en een vitale economie. Daarbij is mobiliteit en het mobiliteitsbeleid geen sluitstuk van een ruimtelijke ontwikkeling (op basis van aantallen of CROW-normen), maar een randvoorwaarde voor een succesvolle ruimtelijke ontwikkeling. Dit betekent ook dat mobiliteit eerder en nadrukkelijker wordt meegewogen in het ruimtelijk proces. Hierbij wordt geput uit de uitgangspunten van de Mobiliteitsvisie, namelijk het verminderen van de auto-afhankelijkheid. Daarbij is de auto niet uit het straatbeeld verdwenen, maar zijn er veilige andere alternatieven voor handen. De Mobiliteitsvisie sluit (voorts) aan bij de wens een duurzame gemeente te zijn en te blijven. Dit betekent dat in het bijzonder aandacht bestaat voor duurzame vervoersvormen. De Mobiliteitsvisie is één van de bouwstenen voor de Omgevingsvisie.
Wat heeft dat gekost?
Goede bereikbaarheid en toegankelijkheid | (bedrag x 1.000) | |||
---|---|---|---|---|
Primitieve begroting 2021 | Begroting na wijziging 2021 | Geboekt 2021 t/m periode | Realisatie - begroting | |
Lasten | ||||
Parkeren | 0 | 1 | 1 | 0 |
Infrastructuur water | 39 | 9 | 9 | 0 |
Openbaar vervoer | 22 | 22 | 23 | 1 |
Totale Lasten | 61 | 32 | 33 | 1 |
Baten | ||||
Parkeren | 0 | 0 | 0 | 0 |
Infrastructuur water | -5 | -5 | -5 | 0 |
Openbaar vervoer | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale Baten | -5 | -5 | -5 | 0 |
Mutatie reserves | 5 | 5 | 5 | 0 |
Resultaat | 62 | 32 | 33 | 1 |